Friday, November 2, 2012

Pasir oh Pasir..

Sebelum wa meraban lebih lanjut, boleh klik sini dan sini sebagai rujukan berkenaan tajuk yang wa nak hightlight kan. Kalau kat Perak ni depa semua dok sebuk pasal nak rembat balak tetapi ada sesuatu yang tak terduga ataupun tak menjadi tumpuan yang sedang di'kerja'kan dengan begitu rakus sekali kini.


Memang patut pun mamat King Pasior yang maki hamun Ketua Umno Kampar ni ngamuk dulu bila dia tak dapat projek pasir kat Perak ni. Rupa2nya kawasan Kampar sekarang ni dah jadi kawasan perlombongan pasir yang paling aktif sekali. Rugi la kalau pecacai2 tak ambik kesempatan menjelang PRU 13, sebab nanti nasib Umno/BN kat Perak pun belum tentu boleh survive.

Bayangkan hampir semua kawasan dalam daerah Kampar ni tengah rancak dengan projek perlombongan pasir. Di Banir, Air Kuning, Temoh termasuk Temoh Stesen dan jugak dalam kawasan Chenderiang, semua tengah ligat melombong pasir. Ada yang ada permit dan ada yang tak ada sebarang singboard samada legal ataupun haram.

Kalau perkara sebegini terjadi di negeri yang di tadbir oleh Pakatan Rakyat, konfom akan masuk berita TV3suku hari2. Ni disebabkan Perak ni di kuasai oleh MB haram, maka perkara macam ni pandai2 la buat senyap. Kalau MB nak bising pun, dia punya jawatan tu pun belum pasti selamat, hanya bergantung kepada 3,4 ekor katak ajaib.

Yang wa hairan, di mana pemantaun pihak berkuasa khusus PBT yang memantau perlombongan pasir ni. Kat depan Kg Haji Tahir, Batu Masjid ada pondok yang dibuat oleh Pejabat Tanah dan Daerah Tapah tapi yang wa nampak, pegawai yang bertugas cuma lepak2 sambil baca suratkhabar jer hari2. Apa fungsi pembinaan pondok tu kalau hanya untuk lepak jer. Kan lebih bagus lepak kat kedai kopi sambil kira berapa lori pasir yang lalu kat depan mata tu.


 Lagi yang menjadi persoalan, hasil dari perlombongan pasir ni di salurkan kemana? Takkan tak masuk langsung ke kantung kerajaan negeri? Kalau masuk pulak, berapa jumlah yang sebenar? Berbaloi ke dengan jumlah tapak lombong pasir yang kini merata2 tempatnya. Exco yang bertanggungjawab memegang portfolio berkenaan tanah kat Perak ni kena bagi penjelasan lebih lanjut dan wa sangat2 berharap ada YB dari Pakatan yang akan membawa isu ni ke sidang DUN yang akan datang. Tu pun jika ada sidang DUN la, kalau tak, kita ubah terus jer dalam PRU akan datang. Kita dedah siapa dalang di sebalik projek cepat kaya ni. Habis cerita....

No comments:

Post a Comment

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...