Sunday, January 27, 2013

SYABAS : Syabas dan tahniah kerana berjaya menyusahkan rakyat..

Bila agaknya kemelut yang melanda kerajaan negeri Selangor dengan SYABAS akan selesai. Perseteruan yang menyaksikan rakyat sekitar Lembah Klang yang berada dibawah naungan SYABAS dalam proses pembekalan air bersih menjadi mangsa.

Usaha yang di lakukan oleh kerajaan negeri pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim sedaya upaya cuba untuk mengambil alih SYABAS supaya dapat memproses sendiri air bagi kegunaan rakyat dengan kadar yang minimum sepatutnya di sokong oleh semua. 

Yang wa heran, masih ada lagi kepala pecacai yang masih tak terkesan dengan derita yang di alami oleh rakyat. Sanggup mensabotaj sumber air demi untuk meraih sokongan politik. Ni nama dia politician HARAMJADAH..

Dan tindakan kerajaan Selangor membekukan modal  kepada SYABAS adalah satu tindakan yang tepat kerana terbukti bahawa banyak dana awam yang di belanjakan oleh SYABAS bukan untuk penyelenggaraan bagi proses pembekalan air kepada rakyat tapi terlampau banyak perbelanjaan yang bukan merupakan perkara yang menjadi keutamaan.

Dah la CEO gaji berjuta2 setahun, tapi SYABAS masih terpaksa memohon modal dari kerajaan negeri bagi menanggung kos operasinya. Mana keuntungan yang berbillion2 tu? Bawak lari pi oversea siap2 ka sebab lepas PRU 13 nanti nasib Umno/BN belum tentu selamat kan? Ambil langkah berjaga2 dari awal mungkin.. Tu cuma andaian wa jer, tapi rasa cam bakal dan pernah terjadi dah pun. Ingat lagi tak kes bekas MB Selangor Mat Taib yang kantoi kat Australia bawak duit berjuta dalam briefcase.

Bagi wa, bukan hanya negeri Selangor jer yang patut berusaha untuk ambik balik hak pengagihan air kepada rakyatnya tapi semua negeri yang di kuasai Pakatan ambik inisiatif macam Selangor buat ni. Kalau di GLCkan sekalipun, tolong pastikan rakyat cuma dikenakan harga pada kadar yang seminimum mungkin. Bukan seperti SYABAS yang buat duit atas derita rakyat marhaen yang bermaustatin di Lembah Klang.

1 comment:

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...