Tuesday, December 4, 2012

Proton tak menepati spesifikasi antarabangsa?



Wa bukan nak kondem Proton sebab wa pun pakai kereta Proton jugak tapi bila baca laporan yang kat sini, wa secara otomatiknya terfikir, apakah selama ini pihak Proton tak pentingkan ciri2 spesifikasi antarabangsa.
Bayangkan jika nak menembusi pasaran United Kingdom, pihak Proton terpaksa mempersiapkan model2 kereta Proton agar menepati spesifikasi dan citarasa standard pembeli kereta negara tu.

Dan yang paling penting yang tak di dedahkan, berapakah harga sebuah kereta model Proton yang di jual di negara luar termasuk Australia dan lain2 negara termasuk di UK ni.

Itu yang paling utama dan itu la jawapan yang sangat2 di nantikan oleh rakyat. Apakah lagi alasan tak masuk akal Proton untuk mengenakan harga yang cukup tinggi terhadap rakyatnya sedangkan menjual dengan harga yang cukup murah kepada negara luar.

Apakah ini namanya 'rakyat di dahulukan'? Sendiri mau ingat la geng!!!!!

14 comments:

  1. Cerita lama lah bro... specifikasi berubah2 hari ni lepas esok gagal... cuba ko check p2 kete dia berapa bintang??!!!

    ReplyDelete
  2. Memang dari seawal2nya muncul jenama proton iaitu Saga, Proton tak pernah menepati spesifikasi antarabangsa untuk first productionnya. Selepas di tambah baik beberapa kali baru boleh lepas international standard, itu pon yang paling minimum Proton masukkan. Sebab tuh bila first production mana2 model Proton diaorg tak boleh export sampai lah model tuh dah jadi lapuk baru boleh jual diperingkat antarabangsa. Sebagai sontoh yang senang kita semua nampak, dah berapa lama model Gen2 dikeluarkan tapi baru tahun lepas boleh jual kenegara asing. Itu tandanya production tak lepas international specification. Tak macam Honda, hari nih dia lancar kat jepun hari nih jugak kita boleh beli kat Malaysia.

    ReplyDelete
  3. mahathir punya otak memang celaka

    ReplyDelete
  4. Cukai kereta import kat Malaysia lebih 200%...
    Kereta buatan malaysia di mark-upkan tinggi2
    Perghhhhh......memang rakyat di dahulukan....

    Kawan aku pakai kereta Mustang kat US baru harganya Rm 110K, tapi, bila dia masuk Malaysia harga dah jadi dekat RM 400k.

    Memang LANUN kerajaan Malaysia yg ada ni.

    ReplyDelete
  5. Tukar UMNO jadi pembangkang..try..hutang PTPTN aku pun dia buat hal..dah bayar 10 tahun dia kata tak habis lagi..patut ikut jadual dah habis...sebab tu orang muda dah tolak puak nih..

    ReplyDelete
  6. masuk bab harga keta kt mesia memang hangin betul aku dgn kerajaan BN haramjadah laknat ni..

    ReplyDelete
  7. Jawapan hanya pada seluruh rakyat Malaysia tak kira bangsa kita sama sama buangkan umno bn haram jadah pada Pilihanraya ke13 akan datang , kita semua sama sama bersatu hati undilah Pakatan rakyat ok.

    ReplyDelete
  8. kereta dh le xde kualiti pastu mahal nak mampuss...proton asyik rugi..rugi...rugi...dh brpa kali kerajaan suntik modal ??? malang sungguh Malaysia dipimpin oleh mereka2 yg tamak haloba...

    ReplyDelete
  9. tutup proton, tutup mas, tutup ipp, tutup ipts, tutup syabas, tutup tnb & tutup apa ka jadah lagi yg mencekik rakyat.

    ReplyDelete
  10. Ni lah susahnye.. suruh blajar malas... menyebarkan fitnah je kejenye... baca la sikit... jgn cakap byk tapi buatkan anda nampak bodoh....

    Bukannya kete proton tu tak menepati spesifikasi antarabangsa... apa yg sebenarnya ialah.. setiap pasaran / negara ade undang2 yg berlainan yg perlu di patuhi sebelum jual kete kat situ... contohnya utk pasaran UK ade berbelas 'homologation' test yg perlu di buat berdasarkan undang2 UK sebelum boleh jual di situ.. bukannya kene ubah/ improve design kete yg skrg... cuma kene test utk pastikan tepati undang undang... macam nak masuk australia pun sama ade test yg lain dari yg UK perlukan yg akan di buat..

    lain kali baca dulu, paham dulu ape ko nak ckp... ini tidak, cakap macam pakai lobang bontot... menipu je keje nye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ujian di peringkat antarabangsa lagi baik dan diakui dan diikuti oleh pengeluar kereta yang terkemuka... maknanya jika proton tidak mengikuti perkara tersebut... maka memang proton yang digunakan di Malaysia tidak menepati spesifikasi antarabangsalah tu.

      Maknanya sama je dengan tajuk "Proton tak menepati spesifikasi antarabangsa" cuma disalahkan Malaysia sebab tak ada undang-undang.... nak conar la tu.

      Delete
    2. tidak menepati speks antarabangsa tu bukan wa yg kata tapi di akui sendiri oleh Proton.
      Dah memang Proton buat keta tak ikut speks antarabangsa, takkan wa nak kata macam lain pulak kan..???

      keh keh keh keh keh keh...

      Delete
    3. Relax bro Madie, kita tak buat apa-apa kesalahan... salah proton sebab kumut sangat untuk buat produk yang ikut standard antarabangsa... barang kali di dalam kepala depa ... takpa tak ikut speks sebab kita nak jual di Malaysia je... orang Malaysia mana ada taste speks antarabangsa.

      Delete
    4. hadoii aii... bukannya tak ikut standard antarabangsa.. mmg dah ikut dah... cuma utk di jual kat Malaysia tak perlu buat test dgn authority UK... jadi bila nak jual kat UK...spesifikasi yg tadi nye mmg dah ikut standard dieorg perlu di buat test semula dgn di witness (saksikan) sendiri oleh authority UK supaya di luluskan utk di jual di sana... haish...

      Delete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...