Monday, November 19, 2012

1,000 Ahli MCA Keluar Parti?

Dua bom jangka telah meletup dalam MCA sepanjang dua hari lalu tetapi media arus perdana, terutamanya media yang dikuasai parti perkauman Cina itu, The Star, langsung tidak menyiarkan berita ini.

Kira-kira 1,000 ahli MCA dari Pulau Pinang dan Johor telah meletak jawatan secara keseluruhannya (en bloc) dan mereka menyatakan hilang keyakinan dalam kepimpinan parti sebagai alasan untuk keluar.

Perletakan jawatan beramai-ramai ini hanyalah sekelumit kecil dan ia menandakan permulaan satu tamparan hebat buat parti komponen Barisan Nasional (BN) kedua terbesar ini.
Menurut beberapa orang-orang yang berhenti tetapi enggan dinamakan, lebih ramai ahli MCA di seluruh negara dijangka akan keluar beramai-ramai sebelum pilihanraya umum akan datang.

Media arus perdana menggelapkan berita ini kerana ia adalah satu tamparan besar untuk MCA dan persiapan BN untuk menghadapi pilihanraya umum yang dijangka akan dipanggil oleh perdana menteri, Najib Altantuya pada bulan Februari atau Mac depan.
Mereka yang berhenti mengatakan bahawa mereka telah hilang keyakinan dalam kepimpinan MCA kerana ia dipimpin oleh seorang presiden yang dicemari skandal dan tidak bermoral, Chua Soi Lek.

“Apabila dia bercakap tentang apa-apa isu, ia akan menjadi ‘backfire’ dan bahan ketawa rakyat atau akar umbi. Ini adalah kerana Chua tidak layak kedudukannya untuk bercakap mengenai isu-isu moral dan integriti.

“Kita tidak boleh terus dikaitkan dengan pemimpin dan kroni beliau yang hanya menjaga kepentingan sendiri dan kedudukan mereka,” kata bekas ahli MCA yang dikenali kepada penulis.

Memetik peristiwa baru-baru ini dan isu-isu, bekas anggota berkata: “Ia memalukan untuk Soi Lek bercakap tentang kebebasan akhbar dan kebebasan bersuara.

“Apa yang dia cakap tentang perkara pertama yang dia (Soi Lek) lakukan apabila beliau memenangi jawatan presiden secara kebetulan adalah untuk meletakkan The Star terus di bawah kawalan parti.

“Kertas (senarai calon) kini di bawah kawalan keseluruhan anggota panel termasuk anaknya (Chua Tee Yong) sebagai ahli utama. Beliau juga melantik anaknya dalam kedudukan kerajaan.

“Kepimpinan MCA kini diketuai oleh seorang lelaki yang moralnya tercemar dan orang yang mengamalkan nepotisme dan kronisme untuk menjadikan parti itu ke dalam empayar keluarganya,” katanya.

Seorang lagi bekas ahli menambah: “Hanya menunggu masa menyaksikan bagaimana MCA meledak dalam menjelang pilihanraya umum ke-13. Sekurang-kurangnya 30 peratus daripada ahli-ahlinya akhirnya akan meninggalkan parti pada hari pengundian. “

Dalam perkembangan lain, maklumat dalaman parti berkata MCA Selangor berada dalam keadaan kacau-bilau berikutan pertelagahan antara Soi Lek dan ketua MCA negeri, Donald Lim Siang Chai.

Sebagai bos MCA negeri, Donald Lim tidak mempunyai kuasa pemutus untuk membuat keputusan calon mana patut bertanding di kerusi yang diperuntukkan parti itu.

Donald Lim dikatakan mengintai kerusi parlimen Selayang tetapi Soi Lek sudah mempunyai orang lain di fikirannya – mungkin seorang calon wanita.

Apa yang jelas, Donald Lim tidak mempunyai keyakinan walaupun dikatakan mencuba untuk merampas kembali bekas kerusi parlimennya, Petaling Jaya Selatan – di mana beliau telah ditumbangkan oleh calon KEADILAN, Hee Loy Sian dengan majoriti 5706 undi pada 2008.
Sumber dalaman parti berkata Donald Lim yang merupakan Timbalan Menteri Kewangan yang dilantik menerusi pintu belakang (senator) kini terdesak dan muslihat untuk mendapatkan apa yang dia mahu.

Sumber itu turut mengatakan ia akan menjadi permusuhan paling menarik untuk dilihat bagaimana teruk MCA Selangor akan berpecah disebabkan oleh perebutan Soi Lek-Donald Lim ini.


1 comment:

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...