Saturday, May 5, 2012

Ambiga di minta lepaskan jawatan pengerusi BERSIH?


Cerita ni wa kutip dalam artikel malaysiakini hasil penulisan oleh Amin Iskandar. Wa cukup tertarik dengan apa yang cuba disampaikan oleh brader Amin ni sebab sedikit sebanyak boleh membuka minda banyak pihak untuk lebih memahami apa sebenarnya tujuan dan tuntutan BERSIH.


Wa copy paste kan jer artikel yang keluar kat Malaysiakini tu.


Tarikh 28 April 2012 menjadi sejarah baru kepada Malaysia. Cabaran agar rakyat turun ke Kuala Lumpur bagi menyertai demonstrasi "duduk bantah" anjuran BERSIH disambut.
BBC melaporkan perhimpunan tersebut adalah yang terbesar dianjurkan untuk menuntut pilihan raya bebas dan adil. Sebenarnya, 28 April lebih dari itu.

Dalam sejarah Malaysia, inilah perhimpunan terbesar dihadiri oleh masyarakat berbilang kaum bagi membuat tuntutan politik.

Suka atau tidak, kerajaan Malaysia harus mendengar suara rakyat. Tarikh 28 April memberikan isyarat bahawa rakyat semakin berani untuk pertahankan hak demokratik mereka sebagai warga Malaysia.


Jika pilihan raya terus diadakan tanpa menghiraukan tuntutan BERSIH, selepas ini tidak mustahil jutaan rakyat akan membanjiri Kuala Lumpur.
Akan tetapi, ketika rakyat berani untuk mempertahankan hak mereka, pimpinan BERSIH dilihat lemah. Datuk S Ambiga terperangkap dengan percaturan jahat pemerintah.

Ambiga kelihatan berdolak dalik dalam isu keganasan semasa perhimpunan apabila mengeluarkan kenyataan meminta peserta BERSIH yang dikatakan mengganas dikenakan tindakan undang-undang.

Sedangkan Ambiga tahu dan sebagai peguam sudah tentu beliau jelas bahawa perhimpunan aman itu hak demokratik seluruh warga.

Rakyat yang hadir dari pelosok negara juga tentunya kecewa apabila arahan untuk bersurai dikeluarkan oleh Ambiga sendiri dan bukannya dari polis.

Mengapa beri arahan bersurai tatkala arahan boleh diberikan agar peserta BERSIH berkumpul di satu tempat lain seperti tempat ceramah? |

Sementara dalam sidang akhbar selepas perhimpunan, mantan pengerusi Majlis Peguam itu juga dilihat tidak berani untuk mempertahankan rakyat.

Seorang pemimpin gerakan massa seharusnya berani mempertahankan hak demokratik rakyat apatah lagi mereka turun kerana menyokong aspirasi BERSIH.

Mungkin sudah sampai masanya Ambiga melepaskan jawatan sebagai pengerusi BERSIH kerana beliau kini dilihat hanya "memberatkan" gerakan.

Dengan propaganda kerajaan yang mengaitkan Ambiga dengan gerakan LGBT dan seks bebas, sedikit sebanyak memburukkan imej BERSIH di kalangan majoriti warga Malaysia yang beragama Islam.


Seperti biasa, kerajaan Malaysia mengalihkan isu. Isu mengapa 300,000 rakyat membanjiri Kuala Lumpur tidak dibincangkan.

Perbincangan kini kepada isu keganasan yang berlaku pada hari perhimpunan. Anwar Ibrahim dan Azmin Ali dikatakan bertanggungjawab mengarahkan rakyat merempuh kawat dawai untuk masuk ke Dataran Merdeka.

Isu siapa arah arah rempuh masuk Dataran Merdeka bukanlah perkara besar. Isu lebih besar adalah kerajaan menghalang rakyat untuk masuk ke Dataran Merdeka.

Ini merupakan pencabulan terbesar terhadap kemerdekaan rakyat. Kerajaan hari ini tidak ada bezanya dengan penjajah satu ketika dahulu.

Apabila rakyat merempuh masuk ke Dataran Merdeka - sama ada didorong oleh cawangan khas (SB) atau tidak, ia tindakan yang harus dipuji.

Tindakan berani tersebut samalah seperti tindakan berani pejuang kemerdekaan negara melawan penjajah.

Di zaman penjajah British dahulu, pejuang kemerdekaan digambarkan sebagai penderhaka sepertimana Utusan Malaysia menggambarkan peserta perhimpunan duduk bantah.

Jika benar dakwaan Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution bahawa pengerusi dan timbalan pengerusi Suruhan Jaya Pilihan Raya (SPR) ahli parti Umno, masa depan pilihan raya Malaysia semakin gelap.

Di negara ini, Ketua Hakim Negara juga pernah terdiri dari pimpinan Umno. Sudah tentulah wujud tanggapan segala keputusan yang dibuat memihak kepada Umno. Begitu juga dalam isu pilihan raya.

Bagi Tun Dr Mahathir Mohamad tidak ada salahnya jika pengerusi dan timbalan pengerusi SPR menjadi anggota Umno.

Ini tidak menghairankan kerana sewaktu berkuasa, Raja-raja Melayu juga dicabut kuasanya untuk memberikan kekuasaan penuh kepada Dr Mahathir. Malaysia diperlakukan dengan sesuka hati seperti miliknya.

Apa lagi yang boleh diharapkan dengan pilihan raya di Malaysia? Tuntutan reformasi tidak dilayan. Pengerusi dan timbalan pengerusi terpalit dakwaan anggota Umno.

Apakah jaminan proses pilihan raya akan berlaku secara bebas dan adil? Jika pilihan raya terus dijalankan tanpa pengerusi dan timbalan pengerusi SPR yang baru, tanpa ditunaikan tuntutan BERSIH, angka rakyat yang bakal turun ke Dataran Merdeka akan menjadi lebih besar.

Pada ketika itu, angka sasaran perhimpunan akan meningkat ke dua juta. Bila itu berlaku, perubahan pemerintahan negara akan terjadi di Malaysia.


p/s : Jikalau ada kemungkinan BERSIH 4.0 diadakan dan Datuk Ambiga bukan lagi pengerusi bersama BERSIH, apa pulak bentuk serangan yang akan dihamburkan oleh pihak Umno/BN? Sama2 la kita nantikan bagaimana pulak bentuk serangan yang akan di lakukan oleh pihak mereka untuk menyerang penganjur BERSIH.

1 comment:

  1. Ramai lagi pemimpin2 berkaliber kat M'sia ni yg boleh terajui BERSIH...bak kata pepatah "Yang patah kan tumbuh,yang hilang kan berganti"

    ReplyDelete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...