Monday, April 9, 2012

Krisis air Grik : Pelik bila syarikat air dari negeri PR pulak yang banyak membantu..

Ni berita yang baru jer wa terima dari sahabat sekolah lama wa. Cerita berkenaan dengan krisis air yang melanda Daerah Grik semenjak hari Khamis lepas hingga kini masih belum mampu diselesaikan. Tapi nak salahkan Lembaga Air Perak (LAP) pun, tak patut jugak sebab benda yang terjadi ni berpunca dari bencana alam tapi yang wa nak hightlightkan ni bukan kesah jabatan tu tapi kesah bantuan dari negeri2 Pakatan Rakyat.


Bermula dari hari Khamis lepas, bekalan air di daerah Grik mengalami gangguan akibat kerosakan di loji air Bersia. Gangguan itu terjadi akibat dari kejadian tanah runtuh yang mengakibatkan seluruh kawasan Grik terputus bekalan air bersih. 


Menurut info yang sahabat wa berikan, pagi tadi sewaktu dia dalam perjalanan untuk membuat lawatan kerja di kampung orang asli di daerah tu, dia singgah kat R&R Batu 2 Grik untuk untuk bersarapan, dia ternampak bersusun lori2 dari syarikat Syabas, SADA dan jugak dari syarikat dari Penang. Yang lori dari LAP pun ada 2,3 buah saja, itupun yang dari LAP Grik sendiri. Yang dari daerah2 lain kat dalam negeri Perak tak kelihatan pun.


Apakah pihak berwajib yang mengendalikan air kat dalam negeri Perak tak alert dengan bencana yang menimpa penduduk kat daerah Grik ni. Mengapa syarikat2 air dari negeri Pakatan yang membantu bencana yang menimpa penduduk di daerah tu. Dan mengapa berita begini tak dimasukkan dalam berita arus perdana.


Negeri Selangor yang dikatakan kekurangan punca air pun sanggup menghulurkan bantuan, sedangkan Perak yang kaya dengan punca air kononnya tak mampu untuk menghulurkan bantuan dengan segera. 


Dulu masa negeri Kedah yang ditadbir oleh Pakatan dilanda banjir, pihak kerajaan pusat dengan pelbagai tohmahan berkata bahawa negeri2 Pakatan yang lain tak membantu walhal bantuan yang dihulur sengaja di kesampingkan untuk meraih keuntungan dalam politik tapi kini bila bencana menimpa pulak negeri yang ditadbir oleh Umno/BN, negeri Pakatan pulak yang membantu tanpa publisiti. wa percaya kalau ini terjadi kepada negeri2 Pakatan dan negeri2 Umno/BN yang membantu, publisiti murahan bagi meraih keuntungan politik akan di canangkan berhari2 lamanya.


Sepatutnya isu siapa untung, siapa rugi dalam politik bukan perkara utama tapi kesejahteraan rakyat kat daerah tu yang perlu diutamakan. Dan wa percaya bantuan yang dihulurkan oleh negeri2 Pakatan ni tidak akan mendapat publisiti pun oleh media arus perdana tapi kalau bantuan yang dihulurkan ini dibuat dengan ikhlas, maka balasannya nanti akan pasti dapat dirasai pada masa akan datang. Dalam bentuk bagaimana, hanya Yang Maha Kuasa yang tahu. Insya'allah..

5 comments:

  1. Apo nak dikato..terbaik dr PR!!

    ReplyDelete
  2. malu aku nak ngaku zamberi MB kalu camtu...jom org grik sokong PR

    ReplyDelete
  3. alhamdullilah!!!

    anda baca dan anda fikir..
    wa ingat selama ni pihak PR ni tau cakap saja, tak penah sekali pon membantu.. ni baru wa tau kenapa tak penah nampak atau dgr pihak PR heboh2 hulor bantuan..pihak BN je hari2 nampak bantu sana sini, rupa2nya PR buat dlm diam dan IKHLAS..

    ReplyDelete
  4. Penulisan paling bodo aku baca... Bila org luar xtahu ape2 cuba buat crita... Isu mcm ni pon bole dipolitikkan

    ReplyDelete
  5. lebih bodo lagi bila zaman la ni masih nak amalkan media macam tahun70 dan 80an dulu nun..
    La ni kalau sembunyi tara mana pun, orang ramai akan dapat tau jugak

    ReplyDelete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...