Sunday, April 8, 2012

Suami dan anak jual dengan cepat 3 kedai selepas Shahrizat kata dia akan ‘berhenti’

Seperti yang dijanjikannya, pengarah strategi PKR Rafizi Ramli membuat kejutan terbaru dalam kejatuhan rasuah NFC yang kian mendalam dan kali ini mendedahkan tiga harta terbaru dan bagaimana suami dan anak bagi Menteri Umno Shahrizat Jalil telah bergegas untuk memerah duit sejurus selepas beliau mengumumkan dia akan meletak jawatan daripada Kabinet pada 8 April.
Menurut Rafizi, harta tersebut telah dibeli menggunakan pinjaman yang diperolehi dengan memanfaatkan pinjaman lembut RM250juta yang diberikan kerajaan kepada projek pembiakan lembu NFC, yang telah diberikan kepada keluarga Shahrizat untuk diuruskan mereka pada tahun 2006.
Menurut Rafizi, harta tersebut telah dijual pada harga yang bermasalah dan bernilai sekurang-kurangnya satu juta lagi berdasarkan harga pasaran semasa.
"Pada kadar pasaran, ketiga-tiga harta yang dianggarkan bernilai RM4juta, yang bermaksud bahawa pelupusan telah dibuat pada diskaun 25 peratus. Sebelum ini kami mendedahkan pembelian hartanah, kini ia jualan hartanah pada harga yang bermasalah," kata Rafizi.
Hartanah tersebut kononnya didaftarkan di atas nama peribadi suami Shahrizat, Salleh Ismail, yang juga pengerusi eksekutif NFC, dan anaknya Wan Shahinur Izran Salleh,yang juga seorang pengarah NFC. Pembelinya adalah Insun Development Sdn Bhd.
Rafizi, juruaudit UK terlatih, juga menuduh keluarga Shahrizat kerana "mengurangkan" aktiviti-aktiviti mereka kerana tekanan awam meningkat untuk tindakan diambil terhadap mereka.
Salleh telah dituduh bagi jenayah pecah amanah, tetapi sokongan berterusan Perdana Menteri Najib Razak bagi Shahrizat yang hanya menerima perletakan jawatan Kabinet beliau dan menggalakkan dia untuk kekal sebagai ketua sayap Wanita telah mendorong kebimbangan bahawa ia mungkin akan menjadi satu lagi "pertunjukan percubaan" dan keluarga Shahrizat akan dilepaskan dengan hukuman yang minimum.
Rafizi berkata bahawa 3 kedai atau lot pejabat telah dibayar dengan pinjaman yang diperolehi daripada bank yang sama yang telah melanjutkan kredit pengarah NFC untuk membeli hartanah bernilai RM34juta di KL Eco City.
Selain dari KL Eco City, keluarga Shahrizat dituduh membeli kondominium mewah di Bangsar, Singapura dan juga pajakan pasar raya yang juga di Singapura.
NFC adalah projek kebangsaan dan pinjaman kerajaan bertujuan untuk membangunkan aktiviti pembiakan lembu. Walau bagaimanapun, projek ini telah diuruskan dengan teruk dan telah diberi amaran oleh Ketua Audit Negara bahawa ia mempunyai semua kelemahan asas.
Golongan elit Umno dan Najib khususnya telah dipersalahkan kerana enggan untuk menghukum Shahrizat bagi tuduhan rasuah. Malah pengumuman beliau untuk 'meletakkan jawatan' pada 8 April untuk menenangkan kemarahan orang ramai telah terperangkap dalam kontroversi kerana ia adalah tarikh tempoh Senatornya akan tamat, automatik jawatan menterinya akan terhenti.
Rafizi turut membidas Najib, yang juga merupakan Menteri Kewangan, kerana cuai dan "berbohong" kepada rakyat bahawa aset NFC telah dibekukan, apabila ia adalah jelas bahawa keluarga Shahrizat bebas untuk meneruskan urus niaga termasuk membeli dan menjual aset mengikut kehendak mereka.
Menurut Rafizi, ia kini amat penting bagi kerajaan untuk membekukan aset yang bukan saja dimiliki oleh NFC tetapi juga aset peribadi semua pengarah bagi memastikan "jaminan peribadi" bahawa RM250juta boleh pulih sepenuhnya.
2 anak Shahrizat yang lain, Wan Shahinur Izmir dan Wan Izzanna Fatima Zabedah juga pengarah NFCorp, firma milik keluarga yang dianugerahkan projek NFC.
Rafizi juga memberi amaran kepada pentadbiran Najib untuk melanjutkan pembekuan kepada pindahan dana luar dari NFC atau pengarah sendiri kepada Singapura dan Kazakhstan, di mana keluarga Shahrizat memiliki perniagaan lain.
Keluarga tersebut juga telah dituduh membeli sebuah pangsapuri mewah di Kazakhstan bernilai RM1.7juta sebagai hadiah perkahwinan untuk anak perempuan Najib yang telah berkahwin dengan ahli keluarga orang politik yang berkuasa di sana.
"Tumpuan sekarang adalah bagaimana untuk mendapatkan semula pinjaman RM250juta tersebut, dan aset-aset ini boleh digunakan bagi tujuan itu," kata Rafizi.

No comments:

Post a Comment

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...