Thursday, May 31, 2012

Panas: Pengagihan tender hanya untuk kroni??

Sekarang ni bermacam2 projek dijalankan dalam keadaan yang boleh dikatakan projek mee segera. Dimana2 sahaja sepanjang jalan akan kelihatan bermacam2 projek termasuk projek pembesaran jalan, jalan tar yang tak rosak pun ditampal semula dan projek longkang. Kebanyakkan projek membabitkan kontraktor kelas F yang rata2nya di pegang oleh kontraktor pemuda Umno.
Bagaimana cara pengagihan kontrak ni masih lagi menjadi tandatanya samada dibuat secara tender terbuka atau tender anugerah dari kerajaan negeri. Tapi bila ditanya, jawapannya sudah tentu secara tender terbuka tapi hairan bagaimana hanya kontraktor2 tertentu sahaja yang dapat. Yang tak ada cable, hanya mampu melihat tanpa dapat berbuat apa2 pun.
Mungkin begitu jugak la keadaannya yang terjadi di daerah Pengkalan Hulu. Projek pembangunan Bandar Baru Pengkalan Hulu telah dianugerahkan kepada Syarikat Gemersik Aneka Sdn Bhd, (no pendaftaran 865205-u) yang di punyai oleh bekas ADUN Tebing Tinggi dalam kawasan Parlimen Ipoh Timur, Dato Chew Wai Khoon dan syarikat ini jugak adalah syarikat yang dipunyai oleh ahli keluarga dia saja.
Perkara berhubung dengan pendaftaran syarikat ini telah mendapat pengesahan dari Pendaftar Perniagaan (SSM). Yang menjadi persoalan, bagaimana syarikat ini pulak yang dianugerahkan tender oleh kerajaan negeri sedangkan di Pengkalan Hulu sendiri terdapat ramai lagi kontraktor2 tempatan dan bumiputera yang berkelayakan untuk mengendalikan projek pembangunan ini. Dan yang agak mengejutkan bila mana syarikat milik bekas Adun dari MCA ini dianugerahkan tender sedangkan syarikat dia mengalami kerugian sebanyak RM159,764.00 merujuk kepada laporan kewangan syarikat pada 30-6-2011?
Dan mengundang kepada kemusykilan yang bertambah rumit bilamana YDP Pengkalan Hulu yang baru bertukar ke situ telah membuat aduan kepada kerajaan negeri berhubung dengan perkara ini tetapi telah diarahkan pulak oleh pihak negeri supaya tetap memberikan tender ini kepada syarikat Gemersik Aneka Sdn Bhd jugak kerana telah mendapat persetujuan dari pihak Exco negeri Perak sedangkan tender tidak dibuat secara terbuka.
Kebanyakkan penduduk di Pengkalan Hulu melahirkan sedikit rasa kekecewaan apabila projek pembangunan yang sepatutnya dibuat bagi kemajuan di daerah itu telah di buat tanpa memperdulikan nasib kontraktor2 yang lain yang terdapat di dareah itu bila projek telah dianugerahkan kepada orang luar sedangkan di daerah itu pun terdapat ramai kontraktor dalam kelas yang berbeza2. Dari kelas A sampai F, semua ada. Yang dapat kepada mereka hanya tender projek2 kecil yang diberi atas dasar nak ambik hati supaya tak berpaling tadah dari menyokong kerajaan negeri yang sedia ada.
Terdapat beberapa persoalan yang perlu di jelaskan oleh pihak Majlis Daerah Pengakalan Hulu kepada seluruh rakyat di daerah tersebut :
1) Adakah perjanjian diantara Majlis Daerah Pengkalan Hulu & Pemaju menguntungkan MDPH atau hanya menguntungkan segelintir orang2 yang berada di dalam MDPH ?
2)Adakah projek pembangunan ini dipamerkan untuk tujuan bantahan dan pandangan awam penduduk Pengkalan Hulu bagi tujuan membina keyakinan penduduk terhadap segala kepentingan penduduk tidak terjejas?
3)Kebanyakkan masyarakat Pengkalan Hulu memohon agar pihak MDPH membentangkan kertas pameran maklumat berkenaan Projek Mega Bandar Baru Pengkalan Hulu bagi pengetahuan semua pihak.
Apakah ini slogan yang menjadi kebanggaan pemimpin tertinggi di negeri Perak ini? Kemana hilangnya kepercayaan kerajaan negeri terhadap kontraktor tempatan hinggakan terpaksa melantik kontraktor yang diketahui umum mengalami kerugian dalam laporan kewangan syarikat tersebut. Apakah jaminan bahawa projek ini tidak akan terbengkalai? Atau adakah pemberian tender ini sebagai salah satu cara bagi membantu syarikat yang sedang tenat akibat pengurusan yang tidak cekap.
Kepada kontraktor yang disisihkan di Pengakalan Hulu tu, apakah masih tetap nak beri sokongan jugak terhadap kerajaan negeri yang tidak memperduli pun nasib kontraktor tempatan disitu? Apatah lagi nasib golongan muda yang mengharapkan pekerjaan dari projek pembangunan di Pengkalan Hulu tu. Ibarat anak kera di susu kan, anak sendiri terhegeh2 tak dapat projek walaupun berada betul2 di depan mata.

12 comments:

  1. Hello There. I found your blog using msn. This is a really smartly written article.
    I'll be sure to bookmark it and come back to read extra of your useful information. Thanks for the post. I will definitely comeback.

    Here is my web-site: austria

    ReplyDelete
  2. Thanks for finally talking about > "Panas: Pengagihan tender hanya untuk kroni??" < Loved it!

    My web blog: retrobeurs apeldoorn

    ReplyDelete
  3. Very good blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
    I'm planning to start my own blog soon but I'm a little lost on everything.
    Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or
    go for a paid option? There are so many options out there
    that I'm completely overwhelmed .. Any ideas? Bless you!

    my blog post :: vakantiewoningen frankrijk huren

    ReplyDelete
  4. Great article.

    Also visit my webpage - vakantie duitsland met hond

    ReplyDelete
  5. I have read several excellent stuff here. Certainly price bookmarking for revisiting.
    I surprise how so much effort you place to make any such
    magnificent informative website.

    my webpage; vacature arnhem

    ReplyDelete
  6. No matter if some one searches for his essential thing, therefore he/she wants to be available that
    in detail, therefore that thing is maintained over here.


    my site - travel brochure example france

    ReplyDelete
  7. Hello there, just became alert to your blog through Google, and
    found that it is truly informative. I'm gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. Lots of people will be benefited from your writing. Cheers!

    Here is my web site; luxe vakantiehuizen

    ReplyDelete
  8. Hi my loved one! I want to say that this post is amazing, nice written and come
    with approximately all important infos. I would like to see extra posts like this .


    Here is my web page ... vakantiewoning frankrijk
    ()

    ReplyDelete
  9. Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article plus the rest of the site is really good.



    My web site - vakantiehuisjes in frankrijk

    ReplyDelete
  10. This excellent website truly has all the information I needed
    concerning this subject and didn't know who to ask.

    Also visit my blog: vakantie frankrijk huisje

    ReplyDelete
  11. You really make it seem so easy along with
    your presentation however I in finding this matter to
    be really one thing which I think I might by no means understand.

    It seems too complicated and very broad for me. I am
    taking a look ahead to your next post, I will attempt
    to get the cling of it!

    My page - vakantiehuisje frankrijk

    ReplyDelete
  12. It is perfect time to make some plans for the future and it's time to be happy. I've read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or suggestions.
    Maybe you can write next articles referring to this article.
    I want to read more things about it!

    Here is my page luxe vakantiehuizen frankrijk

    ReplyDelete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...