Monday, April 23, 2012

Surat terbuka untuk Dr M: Adakah Tun sedang berkhayal?

Kehadapan Tun Dr M,
Saya sedang tertanya-tanya sama ada Tun sedang bermimpi atau tidak perasan akan realiti sebenar.
Pandangan anda terhadap Pulau Pinang dan Selangor adalah salah dan tidak kena pada tempatnya. Anda nampak seperti seorang ahli politik tidak jujur yang hanya mahu mendapat kepentingan politik dan mengelirukan pengundi di Malaysia. Anda tidak memberi kredit kepada diri sendiri dan perbuatan anda tidak sama akan reputasi anda sebagai negarawan senior (Bernama, 29 Januari 2012).
Kenyataan anda, "Mereka telah diberi banyak peluang. Banyak perkara yang tidak patut berlaku di Pulau Pinang, dan yang sama berlaku di Selangor," tidak masuk akal sama sekali. "Mereka telah diberi banyak peluang", adalah dakwaan yang tidak munasabah.
Pakatan memegang kuasa mulai 8 Mac 2008. Mereka telah memerintah hanya selama empat tahun sahaja. Peluang apa yang telah diberikan kepada mereka dan siapa memberi mereka peluang itu? Apa yang sedang anda bicarakan disini? Apakah keajaiban yang anda jangka boleh mereka lakukan dalam tempoh masa yang singkat ini?
Bandingkan jangka masa pendek mereka dengan pemerintahan selama 55 tahun Barisan Nasional secara jujur. Kami boleh membalas semua tohmahan BN pada kami: "Mereka (BN) telah diberi banyak peluang. Banyak perkara yang tidak patut berlaku di Pulau Pinang, yang sama juga berlaku di Selangor. "Ini merupakan satu pemerhatian yang nyata dan memerlukan jawapan yang jujur dari kamu, wahai Tun.
Sesungguhnya, 55 tahun adalah masa yang sangat lama. Ia lebih daripada setengah abad.BN telah diberi peluang yang ia mahu dan perlukan. Tetapi apa yang telah BN capai sepanjang tempoh yang panjang memegang jawatan kecuali merosakkan perpaduan kita dan menjaga kepentingan lain selain kepentingan rakyat? Perpaduan kita telah dimusnahkan oleh dasar kejam dan tanpa berfikir panjang dan polisi tidak mempedulikan kebajikan majoriti rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian dan miskin.
Ya, Tun, jika ada yang telah diberi peluang yang terlalu banyak, itulah BN. Apa lagi yang boleh BN buat setelah gagal melaksanakannya semenjak 55 tahun ini? Apakah keajaiban yang boleh BN lakukan sekarang untuk melaksanakan perubahan negara ini untuk menjadikan ia syurga bagi semua rakyat serta menyediakan mereka dengan kehidupan yang lebih bermaruah?
Apa yang sebenarnya anda maksudkan dengan mendakwa, "Mereka telah diberi peluang. Apa lagi yang boleh dilakukan? Jika kita biarkan keadaan merosot teruk, ia akan menjadi sukar untuk diperbaiki. "
Kenyataan anda bertele-tele, "Jika kita membenarkan keadaan merosot teruk, ia akan menjadi sukar untuk membaiki" datang di seberang sebagai tidak masuk akal dan temberang. Apa yang telah Pakatan Rakyat yang dilakukan yang telah membawa kemerosotan? Apakah yang mereka lakukan yang boleh menyebabkan masalah yang tidak boleh diperbaiki? Sila khusus dan menghitung salah laku Pakatan.
Tun, anda tidak perlu membuat tuntutan menyapu yang tidak bermakna. Ramai rakyat Malaysia benar-benar kecewa dengan anda dan merasakan bahawa anda sudah tidak ada signifikan sebagai seorang pemimpin politik. Masa anda sudah berlalu dan anda telah lakukan segala-galanya mengikut cara yang anda mahu. Tiada apa yang perlu anda lakukan lagi.
Kedua-dua Pulau Pinang dan Selangor telah menarik pelaburan asing terbesar berjumlah lebih daripada RM15billion, yang tidak dapat ditandingi oleh negeri-negeri yang dibawah BN. Tidak ini sesuatu yang positif bahawa negeri-negeri Pakatan berada dalam keadaan jauh lebih baik walaupun jangka tempoh masa pemerintahan mereka pendek dan kekurangan pengalaman dan kepakaran dalam pentadbiran? Jujurlah wahai Tun, tidakkah ini berhak menerima pujian?
Anda menyimpan segala-galanya dari pengetahuan awam dan menggunakan Akta Rahsia Rasmi (OSA) untuk menafikan rakyat hak mereka untuk diberitahu. Banyak skandal dan rasuah wujud kerana mereka tidak tahu apa yang berlaku akibat daripada segalanya yang disimpan dibawah akta kerahsiaan kerajaan.
Negeri-negeri Pakatan di Selangor dan Pulau Pinang, telah menggubal Akta Kebebasan Maklumat untuk bersikap telus dan bertanggungjawab. Tun, bukan ini sesuatu yang patut dipuji?
Di bawah tempoh pemerintahan anda selama 22 tahun, ramai kroni ahli politik menjadi kaya di luar imaginasi dan tanpa perlu berusaha untuk kekayaan mereka. Wakil rakyat dan menteri-menteri kabinet mengisytiharkan aset mereka hanya kepada anda dan mengikut maklumat dalaman, anda telah menggunakan maklumat ini untuk menjamin kesetiaan mereka yang tidak berbelah. Itulah cara anda dan tiada cara yang lain!
Kita masih ingat lagi kes penyingkiran Osman Aroff, Menteri Besar Kedah yang telah menikmati sokongan majoriti ahli dewan di Kedah. Ahli-ahli dewan telah pergi untuk berjumpa dengan anda, untuk merayu agar MB mereka dikekalkan. Anda dilaporkan telah menemui mereka secara individu dan selepas itu mereka semua kembali ke Kedah dan tidak mempedulikan Osman Aroff. Ada yang berkata anda mempunyai fail peribadi setiap daripada mereka dan memaksa mereka mengikut telunjuk anda.
Wahai Tun, negeri-negeri dikuasai Pakatan iaitu Selangor dan Pulau Pinang melakukan sesuatu yang anda tidak akan berani bermimpi untuk lakukan. Semua ahli-ahli Exco mereka mengisytiharkan aset pada umum. Ini adalah sesuatu yang masyarakat sivil Malaysia mahukan, untuk masa yang sangat lama, kerana ini dapat membanteras rasuah dan memastikan tiada penyalahgunaan kuasa berlaku.
Tetapi anda tidak mahu dipujuk. Anda suka menjadi raja kepada rasuah dan penyalahgunaan kuasa supaya anda mempunyai kawalan mutlak ke atas ahli politik yang memegang jawatan awam.
Banyak rakyat Malaysia, pada masa lalu, telah berusaha dengan jujur dan setia serta menyumbang kepada kemajuan negara ini. Orang lama yang telah bersara beberapa tahun yang lalu terpaksa berjuang untuk menjalani kehidupan yang sukar dengan pencen mereka yang sedikit dalam masa yang sukar seperti sekarang. Rakan-rakan mereka pada zaman ini, telah mendapat pencen yang lebih munasabah untuk menjalani kehidupan mereka. Kesukaran yang dialami oleh warga emas ini tidak diberi perhatian. Sumbangan mereka tidak pernah diiktiraf.
Tetapi, kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang telah memberi RM100 sekali setahun untuk tiga tahun yang lalu bagi merakamkan penghargaan kepada warga emas ini. Diakui, ini bukanlah amaun yang banyak tetapi penghargaan ini benar-benar menyentuh perasaan mereka. Dengan akses kepada sumber-sumber yang lebih banyak buat BN, mereka berkeadaan jauh lebih baik untuk melakukan lebih banyak lagi untuk membantu mereka yang malang. Tetapi mengapa, wahai Tun, adakah kerajaan BN tidak ingin berbuat demikian? Mereka boleh membuktikan kemuliaan hati dengan dengan memberikan mereka nikmat sedikit kekayaan negara. Tetapi mereka tidak berbuat apa-apa!
Rasuah telah menjadi begitu berleluasa yang banyak kekayaan kita telah hilang atau dirompak sehingga menjejaskan negara. Kontrak yang diberikan kepada syarikat-syarikat kroni dengan kos yang melambung telah menyusutkan kekayaan negara. Perjanjian tol lebuh raya, penyelesaian luar mahkamah syarikat penerbangan nasional Tajuddin dan Malaysia, penjaminan Bank Rakyat dan Bank Bumiputra, kemelut forex melulu di UK, Maminco yang membeli timah dengan tidak munasabah, adalah beberapa kes yang telah mengakibatkan kerugian berbilion ringgit yang sebenarnya boleh meringankan nasib golongan miskin. Ini adalah, malangnya, wahai Tun, warisan anda yang membawa kepada kesengsaraan dahsyat bagi mereka yang merempat dan tidak berdaya.
Anda tidak membuka tender untuk projek-projek yang akan menjimatkan berbilion ringgit dan mendapatkan perkhidmatan kontraktor yang berkebolehan dan kepakaran yang terbukti. Ini dapat mengelakkan beberapa senario kontraktor melarikan diri tanpa menyiapkan projek-projek mereka dan memastikan bangunan tidak akan runtuh kerana buatan tidak berkualiti dan bahan-bahan yang bermutu rendah. Episod berulang kontraktor menipu dan projek-projek terbengkalai tidak kelihatan mengganggu hati nurani orang-orang yang bertanggungjawab. Ia adalah urusan biasa dan berbilion-bilion ringgit sering disia-siakan tanpa peduli kepada sesiapa pun.
Sebaliknya, di negeri-negeri Pakatan kami mengadakan tender terbuka dan kontraktor kelas F sangat gembira dan berpuas dengan keadaan ini. Menurut para kontraktor, di bawah kerajaan BN sebelumnya, seseorang perlu hubungan dengan orang dalam untuk mendapatkan kontrak dan terpaksa memberi dorongan akan dipertimbangkan dengan sewajarnya. Jika tidak, adalah mustahil untuk mendapat kontrak. Tetapi sekarang, dengan adanya tender terbuka, yang berhak dianugerahkan kontrak dan mereka telah menyiapkan projek tepat pada masanya. Bukankah ini sesuatu perkara yang baik, wahai Tun?
Pekerja Malaysia telah berjuang selama bertahun-tahun untuk dasar gaji minimum. Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) telah memperjuangkan isu ini selama beberapa dekad. Tetapi ia telah ditentang sekeras-kerasnya oleh Persekutuan Majikan Malaysia, yang mahu mengaut keuntungan besar dari titik peluh pekerja. Kerajaan Malaysia pula tidak mempunyai kemahuan politik untuk melaksanakan dasar gaji minimum. Oleh itu, kita kehilangan pekerja mahir tempatan dan para buruh yang meninggalkan negara untuk bekerja di tempat lain. Namun, eksploitasi itu berterusan sehingga hari ini dengan penggajian pekerja asing.
Bukankah tindakan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor yang melaksanakan dasar gaji minima bagi semua kakitangan dalam GLC dari Januari tahun ini perlu dipuji? Mereka dibayar gaji minimum RM1 500. Bukankah pekerja berhak menikmati hasil titik peluh mereka wahai Tun?
Para petani di kampung-kampung baru Perak yang telah membajak tanah dan menanam sayur-sayuran dan buah-buahan untuk negara semenjak beberapa generasi dan sering dieksploitasi dan dibiarkan dalam keadaan yang tidak menentu kerana mereka tidak memiliki tanah. Setiap pilihan raya ini menjadi dilema bagi para petani. Sama ada TOL mereka akan dilanjutkan atau dibatalkan adalah satu pengalaman yang membimbangkan bagi merka. Dan apabila BN memenangi pilihan raya di Perak, TOL petani akan diperbaharui. Mesej ini adalah sangat jelas. Mengundi untuk BN atau TOL anda tidak akan diperbaharui. Mereka perlu berhutang budi kepada BN untuk melanjutkan TOL mereka.
Kerajaan Pakatan Rakyat memberikan mereka hak milik tanah dan maruah mereka dan membebaskan mereka dari kebimbangan yang tidak perlu. Rasionalnya adalah petani ini telah mengusahakan tanah untuk beberapa generasi dan telah berkhidmat dengan negara dengan hasil mereka dan mereka berhak miliki tanah. Bukankah ini sesuatu yang bagus yang berhak untuk diberi ucapan tahniah, wahai Tun?
Setiap pengundi yang meninggal dunia di Pulau Pinang dan Selangor diberi RM1, 000 dan RM2, 500 masing-masing untuk perbelanjaan pengebumian. Bantuan ini amatlah dihargai, terutama oleh golongan miskin. Buat pertama kali pengundi menerima sesuatu yang sangat spesifik dan besar apabila berlaku kematian. Ini tidak pernah berlaku di bawah pemerintahan BN. Mereka merasuah yang hidup untuk undi mereka dan melupakan mereka apabila mereka mati. Di bawah pemerintahan Pakatan mereka menjaga dari hidup sehingga mereka mati! Bukankah mereka layak diberi tepukan dibelakang mereka, wahai Tun?
Sikap ambil berat ini memberi kesan yang mendalam kepada rakyat. Sekiranya diberi lebih banyak masa, lebih banyak dasar yang baik dan memberi manfaat kepada rakyat diusahakan dan ini akan menyebabkan ia sukar bagi BN untuk menawan kawasan ini semula di masa hadapan. Adakah ini membimbangkan anda, Tun? Adakah ini maksudnya apabila anda memberi amaran kepada BN, "Jika kita membiarkan keadaan merosot, ia akan menjadi sukar untuk diperbaiki?”
Anda membuat ramalan bagi kejatuhan BN. Anda telah menyedari bahawa ia akan menjadi sukar untuk menarik semula apa yang telah Pakatan lakukan. Sebagai perbandingan, BN akan dikutuk kerana mengabaikan majoriti rakyat Malaysia yang layak yang miskin. Anda telah menyaksikan apa yang berlaku dan anda sememangnya perlu rasa takut wahai Tun!
~ oleh P Ramakrishnan, Presiden Aliran

3 comments:

  1. Pada hemat kami, PR patut menyenaraikan apa yang telah dibuat pada 4 tahun pemerintahannya berbanding BN yg memerintah selama 55 tahun. bandingan. Kami tahu diSelangor ada SelangorKini dan P.Pinang pun ada Buletin jgk. tetapi ianya perlu dihebohkan biar seluruh rakyat tahu dan buat bandingan. Mungkin sesetengah pihak tidak nampak impak keatas pemyebaran maklumat ini. Sebarkan... sebarkan yg baik ini..

    ReplyDelete
  2. harap pihak pakatan rakyat dapat cetak flyer ,edar pada rakyat perbandingan 55 tahun BN dengan 4 tahun PR....sokong PR...

    ReplyDelete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...