Wednesday, March 28, 2012

Ayuh turun!! Ke Jalanraya sebelum Pilihanraya..

Sama seperti 9hb Julai tahun lepas, kali ni bersiap sedia semua warga hamba rakyat yang mahu melihat sistem pilihanraya dalam negara berjalan secara telus, bersih dan adil. kali ni tarikh 28 April akan menjadi tarikh keramat bagi seluruh rakyat Malaysia yang mahu merealisasikan matlamat tu.


Masa BERSIH 2.0 dulu, sesuatu yang belum pernah wa rasa, wa dapat kecapi pada hari tu. Selama ni, kalau wa nyanyi lagu kebangsaan pun, tak ada feel macam mana masa wa nyanyi lagu kebangssan hari tu. Seluruh warga menyanyikan lagu Negaraku dengan penuh semangat kenegaraan. Wa menitik airmata bhai.


Wa rasa, sedar dan sesungguhnya wa sayangkan negara ni dan bukan wa sorang jer yang rasa macam tu. Ada melayu, cina, india dan lain2 bangsa rakyat Malaysia pun rasa macam apa yang wa rasa. 


Tarikh 9hb Julai tahun lepas membuktikan bahawa tembok sempadan perkauman memang boleh di pecahkan. Tiada lagi perbezaan bangsa, agama dan lain2. Semua bersatu demi satu tujuan, mahu melihat Malaysia mengadakan pilihanraya dengan lebih telus, bersih dan adil.


Walaupun tembakan gas pemedih mata dan water cannon yang di bagi sebagai hadiah turun KL hari tu, wa dapat kengkawan baru dari semua bangsa. Termasuk YB2 dari Pakatan yang pada waktu tu semua pangkat dah tak bernilai lagi. Gas pemedih mata dan water cannon tak memilih mangsa bhai. Semua yang ada kat situ pakat2 rasa sorang sikit.


Paling wa takkan lupa, sikap tolong menolong tanpa mengira bangsa dan agama. Cina tolong melayu, melayu tolong india, india tolong cina jadi fenomena biasa pada hari tu. Melayu bergambar dengan cina, india bergambar dengan melayu, india bergambar dengan cina dan lain2 bangsa sesama bergambar sebagai kenangan mengingati tarikh keramat tersebut.


Dan kali ni, sesiapa yang belum merasai lagi situasi macam tu, sila la turun pada 28hb April ni. Kita pakat2 rasai bagaimana fenomena yang jarang2 berlaku kat negara sejak sekian lamanya akan berlaku sekali lagi. Halangan sifat perkauman akan terhapus sama sekali kerana kita semua rakyat Malaysia. Kita semua mempunyai hak ke atas negara yang kita cintai ni.


So, jangan lupa 28hb April ni nanti. hari besar bagi semua golongan rakyat.

5 comments:

  1. Salam Madie,
    Pak Long dah pun linkkan blog hang...

    Terima kasih la pasai sudi nak berkawan ngan orang tua cam Pak Long ni ha... hehe...

    ReplyDelete
  2. Pautan telah pun dibuat, terima kasih...

    ReplyDelete
  3. Dah kowtim bro....

    Eh..eh... Pak Long & Shalehudin pun ada jugak... hangpa pakat eekkkk... hahahaha...

    ReplyDelete
  4. tq bro.. kena start all over again ooo.. perit gak rasanya..

    ReplyDelete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...