Tuesday, March 5, 2013

Lahad Datu : Wa tak patriotik???

First of all, wa nak ucapkan berbanyak terima kasih kepada 2 pengomen yang wa print screen kan kat blog wa berkenaan posting wa yang ni sebab sudi singgah kat blog wa.

Wa sebenarnya nak reply kat komen box jer tapi di sebabkan tablet wa ni sikit gila, wa tak bleh nak komen kat blog wa sendiri. So, bagi menjawab persoalan, dan bagi yang mempertikaikan wa punya patriotisme terhadap negara wa.

Wa bukan tak sayangkan negara, cuma cuba kita fikir di sebalik klausa2 perjanjian antara Sultan Sulu yang bangang dengan British yang memang kaki putar belit ni.

Perjanjian ni valid selagi ada bulan dan bintang memang sedap hati bila dengarnya sebab bermakna sampai bila2 pun Sabah akan menjadi hak milik Malaysia.

Tapi klausa kedua tu korang ada kaji ke? Orang Sabah sepakat untuk memilih menyertai Malaya dan membentuk Malaysia. Bagaimana lepas ni kalau orang2 Sabah sepakat untuk memilih keluar dari Malaysia. Apa pulak hak federal untuk menghalangnya?

Kalau dulu mungkin orang Sabah senang di mainkan tapi kini rakyat Sabah tulen dah mula bangkit dan menuntut hak negeri Sabah. Bayangkan kalau hasil Sabah untuk Sabah. Kaya beb!!!

Kalau Sabah punya hasil diguna untuk negeri sendiri tanpa campur tangan federal, wa rasa Sabah bakal jadi negeri termaju di Malaysia. Kalau keluar dari Malaysia, lagi la bertambah kaya..

Ini yang wa nak lu orang pikir. Bukan hanya nampak yang depan mata jer. Yang tersirat pun kena pikirkan jugak. Baru kita bersedia dengan sebarang kemungkinan. Itu yang wa rasa la. Lu orang terpulang la...

keh keh keh keh keh keh keh keh keh keh....

5 comments:

  1. bro sorry cakap...aku taw yg kite patut taw bende2 nie..kbyakkn kawan2 aku semua sabahan..dorg sndri ckp yg mmg betol hidup dorg mmg susah and mgkn kaya klau dorg undi untuk bentuk negara sendri..tp cbe fikir bagaimana dgn ekonomi dan hal2 rakyat klau kerajaan mana2 pihak bentuk sabah nie sbagai negara sndri..skarang nie bukan senang nk buat ngare sndri berbanding dulu kala...

    ReplyDelete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...