Monday, May 21, 2012

Serampang 2 mata, Kelantan tetap juara..

Mungkin masih belum terlewat untuk mengucapkan tahniah buat pasukan bolasepak Kelantan yang berjaya membawa pulang piala FA buat pertama kalinya ke negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Dah 3 kali melangkah ke final, akhirnya tahun ini mereka berjaya membawa pulang piala yang belum pernah mereka menangi dalam pertandingan bolasepak Malaysia.


Apa yang menarik perhatian wa mengenai final piala FA kali ini ialah bagaimana pasukan berstatus kelab boleh melangkah ke final dengan mengenepikan pasukan2 bertaraf elit yang lain. Dan yang paling mencuri tumpuan dalam final, bagaimana rakyat Kelantan bersatu dalam memberi sokongan kepada pasukan mereka disamping ada unsur2 Islamik yang mana sebelum ini jarang dipraktikkan oleh pasukan lain walaupun Malaysia di canang sebagai sebuah negara Islam.


Inilah bukti bahawa apabila pemimpin memberi contoh yang baik, nescaya rakyat yang dibawah naungan nya turut akan mempraktikkan apa yang telah digalakkan oleh pemimpin di negeri tersebut. Mempraktikkan budaya Islam terserlah apabila sebelum wisel permainan dibunyikan, penyokong Kelantan telah bersolat secara berjemaah beramai2 di stadium.


Turut menjadi tumpuan di final piala FA Sabtu lalu adalah kehadiran Tuanku Tengku Mahkota Kelantan dan jugak Presiden KAFA, Tan Sri Annuar Musa.Tengku Mahkota Kelantan tu wa memang respect bila tengok cara baginda bersalaman dengan para pemain dan pegawai pertandingan. Baginda menghulurkan kedua2 belah tangan untuk bersalaman. Memperlihatkan betapa zuhudnya baginda di mata rakyat terutama rakyat negeri Kelantan. Dan Tan Sri Annuar Musa pulak membuat kejutan bila dia menurunkan tandatangan di kain rentang yang dibuat bagi menuntut hak royalti minyak Kelantan. Apakah dia akan membuat kejutan yang lebih besar selepas ini?


Kita boleh bayangkan pimpinan Umno yang ada di Kelantan pun sudah mula menuntut supaya hak rakyat di kembalikan kepada mereka. Jangan hanya perbezaan ideologi politik hingga sanggup untuk menganiaya keseluruhan rakyat di negeri itu. Dan tuntutan ini relevan dan kukuh bila Tengku Razaleigh yang merupakan orang bertanggungjawab menubuhkan Petronas sendiri mengakui bahawa terdapat perjanjian mengenai isu ini.


Sokongan yang diberi oleh Annuar Musa dilihat sebagai satu tindakan yang rasional bagi mengembalikan hak kepada rakyat negeri Kelantan yang boleh dikatakan teraniaya akibat dari tindakan kerajaan pusat yang menafikan hak mereka untuk menikmati hasil dari sumber negeri itu sendiri. Bayangkan jikalau kerajaan negeri Kelantan mempunyai hasil yang sepatutnya di berikan kepada mereka? Adakah Kelantan akan dilabel sebagai sebuah negeri yang miskin dan mundur lagi?

Apa yang jelas kini adalah majoriti rakyat Kelantan senantiasa berada di belakang Menteri Besar, Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Dan dengan jelas jugak walaupun berbeza ideologi politik, namun Annuar Musa tetap dilantik sebagai Presiden KAFA dan menerajui persatuan bolasepak Kelantan walaupun Kelantan ditadbir oleh PAS. Malah kerajaan negeri dan KAFA saling berkerjasama demi memastikan bolasepak Kelantan lebih maju dari persatuan2 bolasepak di negeri2 lain.


Bagi wa, kejayaan Kelantan memenangi piala FA bukan hanya setakat menang piala untuk bermegah2, tetapi kejayaan ini membuktikan bahawa segala apa yang dibuat mestilah berpandukan kepada tuntutan agama. Memulangkan hak kepada yang berhak dan membuktikan Islam bukan penghalang kepada kemajuan negara.

2 comments:

  1. Sebenarnya Tengku Mahkota yang hadir menyaksikan perlawanan bolasepak antara Kelantan dan Sime Darby.

    ReplyDelete

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...