Tuesday, May 21, 2013

Antara 2 darjat : Layanan terhadap warga sendiri macam cibai..!!!


Ni story yang wa cilok dari member wa masa sekolah dulu. Masa sekolah dulu dia ni kira amoi cun la dan kawan2 dia pun terdiri dari kalangan orang2 melayu. Rugi sesapa yang masa sekolah dulu tak ngorat dia. Mungkin dah tambah lagi umat muslim kat Malaysia/Banglasia ni..

Untuk pengetahuan semua, wa story kan kat sini bukan nak mintak simpati ke hapa untuk member wa ni. Dan dia pun rasanya bukan nak mintak simpati pun cuma story ni kisah layanan kat anak dia yang OKU. Dia cuma nak mintak tukar kad OKU untuk anak dia jer tapi masa yang diambil begitu lama.

Kenapa layanan terhadap warga negara sendiri sangat susah sedangkan pendatang asing kini mendapat layanan yang istimewa pulak. Bayangkan dah lebih 20kali member wa ni ulang alik pergi Jabatan Kebajikan Masyarakat dan MCA memandangkan dia berbangsa cina. 

Dah lebih 6 bulan dah permohonan member wa ni. Pelbagai alasan tak munasabah yang di beri sedangkan proses untuk pendatang tanpa izin begitu mudah dan cepat. Nak kata wa tipu, bagaimana dengan program 6P yang dilaksanakan kerajaan tahun lepas dan tahun2 sebelum tu? Program pemutihan pendatang tanpa izin untuk tujuan apa, wa pun tak pasti dan tak paham.

Itu la realiti nya Malaysia/Banglasia kini. Semakin berani dan bertambah ramai pendatang yang berselerakan di Malaysia/Banglasia ni tambah2 ketika musim cuti2 perayaan. Bermaharajaleladi bandar2 hinggakan kita warga Malaysia tulen pun dah naik gerun.

Tak mustahil lagi 5 atau 10 tahun kita sendiri pun dah tak boleh beza yang mana pendatang atau yang mana penduduk asal.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...