Friday, October 26, 2012

Sabah : Pakatan kecundang?


Bila wa baca laporan Malaysiakini kat sini, wa mula terpikir logiknya penganalisis politik dalam laporan portal tu. Ada pulak yang takut nak siar nama, tapi jadi penganalisis politik. Wa tak heran beb, sebab orang macam ni banyak, cuma nak jaga kepentingan peribadi dan takut nak nyatakan kebenaran.

Mengikut analisis tersebut, parti2 politik di Sabah masih belum begitu kukuh untuk menjalinkan kerjasama untuk menumbangkan Umno/BN dalam PRU 13 akan datang. Itu sebabnya Anwar Ibrahim turun ke Sabah baru2 ni kot. Untuk membuat percubaan menggabungkan ikatan kerjasama di antara parti2 yang condong menumbangkan Umno/BN.

Tapi itu la realitinya politician. Hari ni jadi kawan, besok pasti ada yang akan jadi musuh kerana sifat mahukan kuasa.  Dan tindakan yang cuba di buat Anwar ni wa sokong, cukup2 sokong jika ianya mampu untuk merampas kuasa dari Umno/BN melalui cara yang sah.

Cuma wa tak cukup konfiden selepas PRU 13, di takdirkan Pakatan Rakyat berjaya ke Putrajaya, mampukah kerjasama sementara ini mampu untuk kekal. Sedangkan sebelum ni pun culture politik Sabah ni pelik sikit. Disetengah2 kawasan DUN, di tandingi sampai empat penjuru. Maknanya dalam satu kawasan tu pun sampai berpecah dengan begitu teruk sekali. Bayangkan cara nak satukan mereka ni dah kekal taat setia dalam perjanjian.

Tu belum kira dengan Jeffrey Kitingan yang nak parti dia bertanding di semua kerusi DUN di Sabah. Langsung nampak macam tak boleh berkompromi. Jangan la angkuh sangat. 

Anwar Ibrahim dengan pimpinan tertinggi parti ABU di Sabah wa harap dapat bekerjasama kalau nak menang. Perkongsian kuasa dan wa jamin, Sabah berhak di tadbir oleh rakyat Sabah sendiri. Yakinkan pimpinan Sabah bahawa perubahan yang akan berlaku tidak akan mencicirkan Sabah dan Sarawak yang selama ini di nafikan oleh kerajaan Umno/BN.

klik sini!! Thank you..

No comments:

Post a Comment

Lu orang nak komen, wa tak halang. Tapi lu kena la bertanggungjawab atas lu punya komen..
Lu nak maki wa ke, nak maki gomen ke tu lu punya pasal. Ada Aku Kesah??

My Blog List 1

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...