Sunday, April 29, 2012

Kantoi : Pecacai Umno pecah lobang..


Walaubagaimana cuba di selindungkan sekalipun, namun kehendak Yang maha Esa mengatasi segalanya bila ada antara ahli Umno sendiri yang pecahkan lobang rahsia yang cuba di sembunyikan oleh pihak berkuasa.

Dalam beratus ribu peserta BERSIH 3.0 semalam, memang terselit ramai polis cawangan khas yang menyamar sebagai peserta dan memulakan provokasi supaya ramai peserta BERSIH 3.0 termakan dengan tektik mereka dan bertindak merusuh bagi menggambarkan bahawa perhimpunan ini bertujuan untuk mewujudkan suasana kecoh di ibu negara semalam.

Siasatan menyeluruh pihak polis diharap dapat dijalankan dengan telus bagi membuktikan tuduhan orang ramai dengan bukti2 yang telah dirakam oleh orang ramai dan oleh anggota polis sendiri. Walaupun ketelusan ni nampak ganjil(mau ke polis siasat polis sendiri), tapi demi untuk menyedapkan hati dan bersangka baik terhadap institusi polis, wa doakan agar ada keinsafan dari pihak mereka dalam usaha untuk merubah corak pentadbiran negara.

BERSIH 3.0 : Kenapa tetap di Dataran Merdeka??

Firstly, salute dan congrats kepada semua peserta Perhimpunan Aman BERSIH 3.0 kerana telah terlibat dalam mencipta sejarah baru dalam negara kerana membuktikan bahawa rakyat berhak bersuara dan suara rakyat tak mampu untuk di sekat walau dengan apa cara sekalipun. Dengan water cannon, dengan tear gas, even dengan cara melanggar mereka dengan kereta kerajaan yang sudah tentu lah akan merugi dan membazirkan duit rakyat.


Persoalan kenapa Dataran Merdeka tetap menjadi lokasi utama untuk berhimpun bagi menyuarakan hak rakyat walaupun telah di beri option oleh pihak kerajaan atau lebih tepat lagi Umno/BN untuk berhimpun seperti Stadium Merdeka dan Stadium Nasional. Kenapa pihak BERSIH 3.0 tetap berkeras untuk berhimpun di Dataran Merdeka walaupun sudah diketahui pihak berkuasa telah memagar lokasi tersebut hingga menggunakan barb wire.


Disini la kelebihan yang ada pada BERSIH 3.0. Keputusan yang dah dibuat dan dipersetujui oleh JawatanKuasa Penganjur untuk berhimpun di situ cukup2 firm. Cukup2 utuh hingga sebarang rundingan tidak mampu lagi untuk mengubah pelan asal yang telah di persetujui bersama.


Bukan kedegilan untuk berhimpun tu yang menjadi keutamaan tapi ini membuktikan bahawa BERSIH 3.0 teguh dalam membuat tuntutan mereka. Tiada rundingan yang mampu untuk mengubah tuntutan yang telah dibuat. Tuntutan untuk melihat pilihanraya negara ini diadakan dengan cara telus dan adil tetap tidak berganjak walau sedikit pun. 



Walau bermacam2 janji manis yang telah dibuat oleh SPR dan pihak berkuasa hingga mewujudkan PSC di Parlimen pun tidak mampu untuk memujuk dan meruntuhkan semangat juang untuk melihat negara ini menjalani proses pilihanraya yang lebih telus dan adil.


Pemilihan Dataran Merdeka turut membuktikan tuntutan rakyat bukan flip flop, bukan bacul seperti PM Najib yang tidak kukuh pendirian. Tiada sebarang rundingan yang mampu untuk mengendurkan semangat rakyat. Tiada mekanisma dan cara lain lagi bagi menyejukkan hati rakyat melainkan menurut tuntutan BERSIH 3.0 dan rasanya tuntutan ini tidak melanggar undang2 negara dan sudah tentunya tidak bercanggah dengan tuntutan agama. 


Tetapi kenapa pihak kerajaan atau lebih tepat Umno/BN terlalu takut, terkedu dan terkesima dengan tuntutan2 ini? Kenapa tuntutan2 ini cuba dihalang walaupun tujuannya sepatutnya sama2 diraikan. BERSIH 3.0 bukan menuntut pihak Umno/BN meletak jawatan atau melepaskan kuasa yang dipegang. Bukan menuntut mereka untuk mengakui kesalahan dan kesilapan mereka menguruskan negara. 


Dalam perhimpunan ini, cara pihak berkuasa menangani situasi ini pulak cukup2 menyedihkan ramai pihak. BERSIH 3.0 bukan memusuhi pihak berkuasa terutamanya polis tapi pihak atasan yang memberi arahan yang sepatutnya di persalahkan. Sudah la sekarang ini institusi ini di pertikaikan integritinya, ditambah pulak dengan cara menangani BERSIH 3.o ini menambahkan lagi kebencian rakyat terhadap mereka sedangkan mereka hanya menjalankan tugas yang telah diarahkan.


Persepsi rakyat terhadap mereka semakin mengecewakan. Institusi yang diharap untuk menjaga keamanan sendiri telah memulakan siri kucar kacir dalam negara. Dan keadaan ini yang paing patut di salahkan ialah Tun Madey. Era Tun Madey la campurtangan ahli politik dalam institusi kepolisan semakin hancur. Bahkan sistem kehakiman negara pun kini kelihatan tidak telus. Kini siapa atau institusi mana lagi yang nak diharapkan untuk menjaga keamanan negara?


Oleh yang demikian, perubahan perlu dilakukan segera. Perubahan yang dituntut kalau boleh bukan lah melalui kekerasan ataupun rampasan kuasa. Kita tetap berharap agar tetap ada ketelusan dan keadilan dalam menjalani proses pilihanraya. 


Walaupun PM dan kuncu2nya bersikap retorik, tetapi kita tetap berusaha dan berharap agar ada sedikit sinar dalam menjalani proses pilihanraya kat negara ni supaya proses itu benar2 mencapai piawaian yang kita harapkan. Kini segalanya ditangan rakyat untuk membuat perubahan walaupun pasti akan tetap kucar kacir jika proses peralihan ini berlaku dalam PRU13 nanti. Dan rakyat harus bersedia dengan provokasi2 yang lebih dahsyat jika perkara ini berlaku nanti.


p/s : Provokasi menjadikan Perhimpunan Aman ni bertukar menjadi kecoh nampaknya berjaya di lakukan oleh pihak yang mahu lihat keadaan huru hara. Mainan jiwa manusia di kedua-dua belah pihak bagi mereka langsung tiada nilainya. Manusia begini harus di perangi habis-habisan...





Friday, April 27, 2012

Rampasan tanah : Penganiayaan terhadap orang2 melayu...

Wa sebenarnya dah lama dah nak hightlightkan isu ni. Memandangkan wa terlibat dalam kemalangan pada pagi Isnin lepas, hasrat tu tertangguh buat sementara waktu. Pengumpulan maklumat dan info2 penting dah dibuat bagi mengetengahkan isu ni. Isu bagaimana tanah TOL yang diusahakan oleh penduduk di Pengkalan Hulu di rampas tanpa sebarang notis dan pampasan yang setimpal dengan apa yang telah di usahakan oleh mereka.
Tanaman penduduk yang telah di musnahkan


Pada pagi 13 April lepas, tanah TOL milik kerajaan negeri yang di usahakan oleh lebih 15 keluarga di Kampong Padang Tamat, Pengkalan Hulu telah di musnahkan oleh Majlis Daerah Pengkalan Hulu tanpa sebarang notis dan pampasan. 


Mengikut apa yang di fahamkan, pihak Majlis Daerah Pengkalan Hulu tidak mempunyai hak untuk menolak tanah tersebut. Yang berhak ialah dari Pejabat Tanah Pengkalan Hulu. Dan apabila pihak Pejabat Tanah di majukan solan oleh wakil aktivis masyarakay, Saudara Lee Sing Long, pihak Pejabat Tanah tak tahu menahu tentang perkara ini.


Alasan pengambilan tanah dikawasan tersebut adalah untuk di majukan sebagai jalan pintas untuk ke Kampong Kuak Hulu yang telah pun di bina satu jalan yang agak besar beberapa tahun lepas. Dan pembangunan untuk membuat jalan pintas baru ini dipercayai mempunyai udang disebalik mee. 


Mungkin isu penduduk Kampong Kuak Hulu berdemo pada Hari Raya Haji tahun lepas tak di ketahui oleh umum. Hanya penduduk sekitar sahaja yang tahu. Penduduk kampong berdemo kerana terdapat pembalakan yang mengancam ekosistem penduduk kampong.


Saudara Lee menunjukkan tanah yang telah di tolak oleh jentolak
Dan pembinaan jalan pintas ni rasanya berhubung kait jugak dengan aktiviti pembalakan. Apabila sesebuah kawasan hutan nak di majukan, maka pengeluaran kayu balak pun akan menjadi terget utama. Siapa yang dapat, pasti tersenyum besar la sebab sebelum ni penduduk membantah aktiviti pembalakan. Jadi ini mungkin alasan untuk aktiviti pembalakan di jalankan semula tanpa dapat di bantah lagi oleh penduduk.


Kerana ketamakan sesetengah individu yang terlibat, 15 keluarga di Kampong Padang Tamat pulak yang menjadi mangsa. Tanah yang dah diusahakan telah dirampas dengan cara yang cukup tidak bermaruah. Lebih sedih lagi penduduk yang dirampas haknya itu terdiri dari orang2 melayu.


Berikutan dengan isu tanah yang telah dirampas dengan alasan untuk pembangunan ini, Saudara Lee Sing Long telah mendapatkan pandangan dari pihak peguam untuk mengambil tindakan terhadap pihak yang berwajib. Dan laporan polis oleh pengusaha2 tersebut telah pun di buat.


Laporan polis oleh penduduk
Dan info terbaru yang wa terima, disamping untuk dibuat jalan pintas, tanah tersebut turut dikatakan untuk menempatkan 3 buah kedai milik 'kroni' yang rapat dengan Majlis Daerah Pengkalan Hulu. Sebuah kedai hardware, sebuah nursery dan sebuah kedai makan. Nasib 15 keluarga yang teraniaya tu, langsung tak diperdulikan.


Diharap bantuan khidmat guaman dari pelbagai pihak bagi memastikan hak penduduk yang teraniaya dapat di perjuangkan. Jangan anggap penduduk kampong senang untuk di tindas tanpa mendapat pembelaan yang sewajarnya.

Monday, April 23, 2012

Surat terbuka untuk Dr M: Adakah Tun sedang berkhayal?

Kehadapan Tun Dr M,
Saya sedang tertanya-tanya sama ada Tun sedang bermimpi atau tidak perasan akan realiti sebenar.
Pandangan anda terhadap Pulau Pinang dan Selangor adalah salah dan tidak kena pada tempatnya. Anda nampak seperti seorang ahli politik tidak jujur yang hanya mahu mendapat kepentingan politik dan mengelirukan pengundi di Malaysia. Anda tidak memberi kredit kepada diri sendiri dan perbuatan anda tidak sama akan reputasi anda sebagai negarawan senior (Bernama, 29 Januari 2012).
Kenyataan anda, "Mereka telah diberi banyak peluang. Banyak perkara yang tidak patut berlaku di Pulau Pinang, dan yang sama berlaku di Selangor," tidak masuk akal sama sekali. "Mereka telah diberi banyak peluang", adalah dakwaan yang tidak munasabah.
Pakatan memegang kuasa mulai 8 Mac 2008. Mereka telah memerintah hanya selama empat tahun sahaja. Peluang apa yang telah diberikan kepada mereka dan siapa memberi mereka peluang itu? Apa yang sedang anda bicarakan disini? Apakah keajaiban yang anda jangka boleh mereka lakukan dalam tempoh masa yang singkat ini?
Bandingkan jangka masa pendek mereka dengan pemerintahan selama 55 tahun Barisan Nasional secara jujur. Kami boleh membalas semua tohmahan BN pada kami: "Mereka (BN) telah diberi banyak peluang. Banyak perkara yang tidak patut berlaku di Pulau Pinang, yang sama juga berlaku di Selangor. "Ini merupakan satu pemerhatian yang nyata dan memerlukan jawapan yang jujur dari kamu, wahai Tun.
Sesungguhnya, 55 tahun adalah masa yang sangat lama. Ia lebih daripada setengah abad.BN telah diberi peluang yang ia mahu dan perlukan. Tetapi apa yang telah BN capai sepanjang tempoh yang panjang memegang jawatan kecuali merosakkan perpaduan kita dan menjaga kepentingan lain selain kepentingan rakyat? Perpaduan kita telah dimusnahkan oleh dasar kejam dan tanpa berfikir panjang dan polisi tidak mempedulikan kebajikan majoriti rakyat Malaysia yang cintakan kedamaian dan miskin.
Ya, Tun, jika ada yang telah diberi peluang yang terlalu banyak, itulah BN. Apa lagi yang boleh BN buat setelah gagal melaksanakannya semenjak 55 tahun ini? Apakah keajaiban yang boleh BN lakukan sekarang untuk melaksanakan perubahan negara ini untuk menjadikan ia syurga bagi semua rakyat serta menyediakan mereka dengan kehidupan yang lebih bermaruah?
Apa yang sebenarnya anda maksudkan dengan mendakwa, "Mereka telah diberi peluang. Apa lagi yang boleh dilakukan? Jika kita biarkan keadaan merosot teruk, ia akan menjadi sukar untuk diperbaiki. "
Kenyataan anda bertele-tele, "Jika kita membenarkan keadaan merosot teruk, ia akan menjadi sukar untuk membaiki" datang di seberang sebagai tidak masuk akal dan temberang. Apa yang telah Pakatan Rakyat yang dilakukan yang telah membawa kemerosotan? Apakah yang mereka lakukan yang boleh menyebabkan masalah yang tidak boleh diperbaiki? Sila khusus dan menghitung salah laku Pakatan.
Tun, anda tidak perlu membuat tuntutan menyapu yang tidak bermakna. Ramai rakyat Malaysia benar-benar kecewa dengan anda dan merasakan bahawa anda sudah tidak ada signifikan sebagai seorang pemimpin politik. Masa anda sudah berlalu dan anda telah lakukan segala-galanya mengikut cara yang anda mahu. Tiada apa yang perlu anda lakukan lagi.
Kedua-dua Pulau Pinang dan Selangor telah menarik pelaburan asing terbesar berjumlah lebih daripada RM15billion, yang tidak dapat ditandingi oleh negeri-negeri yang dibawah BN. Tidak ini sesuatu yang positif bahawa negeri-negeri Pakatan berada dalam keadaan jauh lebih baik walaupun jangka tempoh masa pemerintahan mereka pendek dan kekurangan pengalaman dan kepakaran dalam pentadbiran? Jujurlah wahai Tun, tidakkah ini berhak menerima pujian?
Anda menyimpan segala-galanya dari pengetahuan awam dan menggunakan Akta Rahsia Rasmi (OSA) untuk menafikan rakyat hak mereka untuk diberitahu. Banyak skandal dan rasuah wujud kerana mereka tidak tahu apa yang berlaku akibat daripada segalanya yang disimpan dibawah akta kerahsiaan kerajaan.
Negeri-negeri Pakatan di Selangor dan Pulau Pinang, telah menggubal Akta Kebebasan Maklumat untuk bersikap telus dan bertanggungjawab. Tun, bukan ini sesuatu yang patut dipuji?
Di bawah tempoh pemerintahan anda selama 22 tahun, ramai kroni ahli politik menjadi kaya di luar imaginasi dan tanpa perlu berusaha untuk kekayaan mereka. Wakil rakyat dan menteri-menteri kabinet mengisytiharkan aset mereka hanya kepada anda dan mengikut maklumat dalaman, anda telah menggunakan maklumat ini untuk menjamin kesetiaan mereka yang tidak berbelah. Itulah cara anda dan tiada cara yang lain!
Kita masih ingat lagi kes penyingkiran Osman Aroff, Menteri Besar Kedah yang telah menikmati sokongan majoriti ahli dewan di Kedah. Ahli-ahli dewan telah pergi untuk berjumpa dengan anda, untuk merayu agar MB mereka dikekalkan. Anda dilaporkan telah menemui mereka secara individu dan selepas itu mereka semua kembali ke Kedah dan tidak mempedulikan Osman Aroff. Ada yang berkata anda mempunyai fail peribadi setiap daripada mereka dan memaksa mereka mengikut telunjuk anda.
Wahai Tun, negeri-negeri dikuasai Pakatan iaitu Selangor dan Pulau Pinang melakukan sesuatu yang anda tidak akan berani bermimpi untuk lakukan. Semua ahli-ahli Exco mereka mengisytiharkan aset pada umum. Ini adalah sesuatu yang masyarakat sivil Malaysia mahukan, untuk masa yang sangat lama, kerana ini dapat membanteras rasuah dan memastikan tiada penyalahgunaan kuasa berlaku.
Tetapi anda tidak mahu dipujuk. Anda suka menjadi raja kepada rasuah dan penyalahgunaan kuasa supaya anda mempunyai kawalan mutlak ke atas ahli politik yang memegang jawatan awam.
Banyak rakyat Malaysia, pada masa lalu, telah berusaha dengan jujur dan setia serta menyumbang kepada kemajuan negara ini. Orang lama yang telah bersara beberapa tahun yang lalu terpaksa berjuang untuk menjalani kehidupan yang sukar dengan pencen mereka yang sedikit dalam masa yang sukar seperti sekarang. Rakan-rakan mereka pada zaman ini, telah mendapat pencen yang lebih munasabah untuk menjalani kehidupan mereka. Kesukaran yang dialami oleh warga emas ini tidak diberi perhatian. Sumbangan mereka tidak pernah diiktiraf.
Tetapi, kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang telah memberi RM100 sekali setahun untuk tiga tahun yang lalu bagi merakamkan penghargaan kepada warga emas ini. Diakui, ini bukanlah amaun yang banyak tetapi penghargaan ini benar-benar menyentuh perasaan mereka. Dengan akses kepada sumber-sumber yang lebih banyak buat BN, mereka berkeadaan jauh lebih baik untuk melakukan lebih banyak lagi untuk membantu mereka yang malang. Tetapi mengapa, wahai Tun, adakah kerajaan BN tidak ingin berbuat demikian? Mereka boleh membuktikan kemuliaan hati dengan dengan memberikan mereka nikmat sedikit kekayaan negara. Tetapi mereka tidak berbuat apa-apa!
Rasuah telah menjadi begitu berleluasa yang banyak kekayaan kita telah hilang atau dirompak sehingga menjejaskan negara. Kontrak yang diberikan kepada syarikat-syarikat kroni dengan kos yang melambung telah menyusutkan kekayaan negara. Perjanjian tol lebuh raya, penyelesaian luar mahkamah syarikat penerbangan nasional Tajuddin dan Malaysia, penjaminan Bank Rakyat dan Bank Bumiputra, kemelut forex melulu di UK, Maminco yang membeli timah dengan tidak munasabah, adalah beberapa kes yang telah mengakibatkan kerugian berbilion ringgit yang sebenarnya boleh meringankan nasib golongan miskin. Ini adalah, malangnya, wahai Tun, warisan anda yang membawa kepada kesengsaraan dahsyat bagi mereka yang merempat dan tidak berdaya.
Anda tidak membuka tender untuk projek-projek yang akan menjimatkan berbilion ringgit dan mendapatkan perkhidmatan kontraktor yang berkebolehan dan kepakaran yang terbukti. Ini dapat mengelakkan beberapa senario kontraktor melarikan diri tanpa menyiapkan projek-projek mereka dan memastikan bangunan tidak akan runtuh kerana buatan tidak berkualiti dan bahan-bahan yang bermutu rendah. Episod berulang kontraktor menipu dan projek-projek terbengkalai tidak kelihatan mengganggu hati nurani orang-orang yang bertanggungjawab. Ia adalah urusan biasa dan berbilion-bilion ringgit sering disia-siakan tanpa peduli kepada sesiapa pun.
Sebaliknya, di negeri-negeri Pakatan kami mengadakan tender terbuka dan kontraktor kelas F sangat gembira dan berpuas dengan keadaan ini. Menurut para kontraktor, di bawah kerajaan BN sebelumnya, seseorang perlu hubungan dengan orang dalam untuk mendapatkan kontrak dan terpaksa memberi dorongan akan dipertimbangkan dengan sewajarnya. Jika tidak, adalah mustahil untuk mendapat kontrak. Tetapi sekarang, dengan adanya tender terbuka, yang berhak dianugerahkan kontrak dan mereka telah menyiapkan projek tepat pada masanya. Bukankah ini sesuatu perkara yang baik, wahai Tun?
Pekerja Malaysia telah berjuang selama bertahun-tahun untuk dasar gaji minimum. Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) telah memperjuangkan isu ini selama beberapa dekad. Tetapi ia telah ditentang sekeras-kerasnya oleh Persekutuan Majikan Malaysia, yang mahu mengaut keuntungan besar dari titik peluh pekerja. Kerajaan Malaysia pula tidak mempunyai kemahuan politik untuk melaksanakan dasar gaji minimum. Oleh itu, kita kehilangan pekerja mahir tempatan dan para buruh yang meninggalkan negara untuk bekerja di tempat lain. Namun, eksploitasi itu berterusan sehingga hari ini dengan penggajian pekerja asing.
Bukankah tindakan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor yang melaksanakan dasar gaji minima bagi semua kakitangan dalam GLC dari Januari tahun ini perlu dipuji? Mereka dibayar gaji minimum RM1 500. Bukankah pekerja berhak menikmati hasil titik peluh mereka wahai Tun?
Para petani di kampung-kampung baru Perak yang telah membajak tanah dan menanam sayur-sayuran dan buah-buahan untuk negara semenjak beberapa generasi dan sering dieksploitasi dan dibiarkan dalam keadaan yang tidak menentu kerana mereka tidak memiliki tanah. Setiap pilihan raya ini menjadi dilema bagi para petani. Sama ada TOL mereka akan dilanjutkan atau dibatalkan adalah satu pengalaman yang membimbangkan bagi merka. Dan apabila BN memenangi pilihan raya di Perak, TOL petani akan diperbaharui. Mesej ini adalah sangat jelas. Mengundi untuk BN atau TOL anda tidak akan diperbaharui. Mereka perlu berhutang budi kepada BN untuk melanjutkan TOL mereka.
Kerajaan Pakatan Rakyat memberikan mereka hak milik tanah dan maruah mereka dan membebaskan mereka dari kebimbangan yang tidak perlu. Rasionalnya adalah petani ini telah mengusahakan tanah untuk beberapa generasi dan telah berkhidmat dengan negara dengan hasil mereka dan mereka berhak miliki tanah. Bukankah ini sesuatu yang bagus yang berhak untuk diberi ucapan tahniah, wahai Tun?
Setiap pengundi yang meninggal dunia di Pulau Pinang dan Selangor diberi RM1, 000 dan RM2, 500 masing-masing untuk perbelanjaan pengebumian. Bantuan ini amatlah dihargai, terutama oleh golongan miskin. Buat pertama kali pengundi menerima sesuatu yang sangat spesifik dan besar apabila berlaku kematian. Ini tidak pernah berlaku di bawah pemerintahan BN. Mereka merasuah yang hidup untuk undi mereka dan melupakan mereka apabila mereka mati. Di bawah pemerintahan Pakatan mereka menjaga dari hidup sehingga mereka mati! Bukankah mereka layak diberi tepukan dibelakang mereka, wahai Tun?
Sikap ambil berat ini memberi kesan yang mendalam kepada rakyat. Sekiranya diberi lebih banyak masa, lebih banyak dasar yang baik dan memberi manfaat kepada rakyat diusahakan dan ini akan menyebabkan ia sukar bagi BN untuk menawan kawasan ini semula di masa hadapan. Adakah ini membimbangkan anda, Tun? Adakah ini maksudnya apabila anda memberi amaran kepada BN, "Jika kita membiarkan keadaan merosot, ia akan menjadi sukar untuk diperbaiki?”
Anda membuat ramalan bagi kejatuhan BN. Anda telah menyedari bahawa ia akan menjadi sukar untuk menarik semula apa yang telah Pakatan lakukan. Sebagai perbandingan, BN akan dikutuk kerana mengabaikan majoriti rakyat Malaysia yang layak yang miskin. Anda telah menyaksikan apa yang berlaku dan anda sememangnya perlu rasa takut wahai Tun!
~ oleh P Ramakrishnan, Presiden Aliran

Dari Perlis ke Sabah: Warisan Umno penuh kekecewaan dan kegagalan

Pada bulan Mei 2010, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala telah mengejutkan negara dengan mengumumkan bahawa Malaysia akan muflis menjelang 2019 jika kerajaan tidak mengurangkan subsidi dan mengekang pinjaman. Menjelang akhir 2011, hutang Negara kita adalah pada RM460bilion dan masih meningkat.
Kemudian kami telah dikejutkan dengan penemuan oleh pemikir ekomik MIER pada Januari 2012 bahawa jika tiada apa yang dilakukan untuk membalikkan trend semasa dalam perbelanjaan kerajaan dan pendapatan, ekstrapolasi mencadangkan bahawa hutang negara Malaysia akan meletus kepada 100peratus daripada KDNK menjelang 2019.
Tetapi Umno/BN masih tidak peduli tentang perkara itu, malah diabaikan sama sekali. Sepanjang itu kita terkejut dan masih berasa jijik mengenai kejatuhan RM250juta NFC, yang didedahkan Ketua Pembangkang parti PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Kita semua juga biasa dengan skandal tidak terkira banyaknya yang dibuat oleh UMNO-BN dalam tempoh 56 tahun lalu di peringkat kebangsaan, tetapi tidak banyak yang telah ditonjolkan pada peringkat negeri, seolah-olah semuanya baik di sana.
Sesungguhnya, ia adalah jauh dari baik dan salah tadbir oleh kerajaan UMNO-BN yang tidak bertanggungjawab telah sebenarnya meninggalkan kesan yang kekal dan negatif di setiap negeri di Malaysia. Malah, UMNO-BN telah membebankan rakyat di setiap negeri dengan beberapa masalah.
Seperti satu ayat dari lagu patriotik berbunyi, "Dari Perlis hinggalah ke Sabah,kita sudah Berjaya ...", marilah kita berjalan melalui satu demi satu negeri dan lihat bagaimana sebenarnya prestasi masing-masing. Bolehkah mereka mendakwa mereka 'Berjaya'?
Perlis adalah sebuah negeri kecil tanpa sebarang sumber asli. Selain menangkap ikan, sukar untuk mendapatkan pekerjaan dan pembangunan tidak lancar. Perlis tidak membangun dan tidak mempunyai wang sendiri yang cukup, rakyat Perlis merupakan tebusan untuk terus mengundi Umno supaya ia bertahan. Pada satu masa, majlis perbandaran Kangar tidak mempunyai wang untuk membayar sewa pejabat mereka dan mahkamah mengarahkan bangunan itu untuk ditutup. Kerja-kerja diladang tebu dan tembakau semuanya telah diisi dan tenaga tambahan hanya diperlukan secara berkala. Ramai rakyat Perlis merupakan penganggur dan usaha-usaha oleh Umno untuk menyediakan pekerjaan berakhir hanya dengan memperkayakan kroninya.
Kelantan, sejak dinafikan royalti minyak daripada Petronas oleh Umno, harus bertahan dengan kebijaksanaan sendiri. Dua puluh enam tahun selepas dijanjikan lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai oleh kerajaan Persekutuan, Kelantan pimpinan PAS telah memutuskan untuk meneruskan dan membinanya sendiri. Pada tahun 1980an, Kelantan pada mulanya dinafikan baja untuk petani padi, dan kemudian royalti minyak. Walaupun dana yang diberikan kepada Kelantan untuk menyelesaikan masalah air bukan geran persekutuan, tidak seperti di semua negeri Umno/BN, tetapi ialah pinjaman dan perlu dibayar balik. Walaupun Umno mengisytiharkan dirinya berjuang untuk bangsa, agama dan negara, Kelantan yang merupakan tanah air Melayu telah dinafikan semua bantuan dan manfaat oleh Umno.
Terengganu juga mengalami masalah yang sama dengan Umno berkenaan royalti minyak apabila ia telah diperintah oleh PAS tetapi walaupun selepas menerima royalti yang kini, tidak banyak pembangunan sama ada disebabkan oleh perbelanjaan yang tidak masuk akal ke atas projek-projek mega seperti stadium sukan RM292juta di mana bumbung telah runtuh dan terpaksa dirobohkan semuanya. Persengketaan antara bekas menteri besar Idris Jusoh dan pemimpin semasa Ahmad Said juga tidak membantu. Terengganu tidak mendapat manfaat banyak dari Piala Monsun, salah satu projek Idris. Kos menganjurkan acara kapal layar antarabangsa adalah RM300juta pada mulanya dan telah melonjak. Ia kelihatan seperti royalti minyak yang diterima oleh Terengganu telah digunakan untuk memperkayakan pemimpin Umno.
Kedah, yang dipimpin PAS, adalah sebuah negara pertanian, terutamanya mengusahakan padi. Kedah tidak mempunyai kekayaan sumber semula jadi selain daripada tanah.Tetapi selepas usaha gagal Umno untuk membangunkannya, Kedah bukan lagi "Jelapang Padi" Malaysia dan penanam bergantung pada Bernas, sebuah firma yang memonopoli perdagangan beras dan dikawal oleh kroni terkemuka Umno.
Tanah padi Kedah telah ditukar kepada tanah kediaman, perdagangan dan perindustrian dan di sepanjang jalan, kroni Umno memperkayakan diri mereka daripada pemindahan hak milik tanah dan projek pembinaan manakala pekerja kilang dibayar gaji rendah. Tuan-tuan tanah yang sebelumnya telah menghabiskan wang mereka dan mereka juga perlu mencari sumber pendapatan lain, ramai telah beralih kepada nelayan dan perlu bersaing dengan orang Thai. Budaya asal negeri Kedah telah berubah.
Program-program pembangunan yang diusahakan oleh Umno mengubah penyumbang utama kepada KDNK daripada pertanian kepada pembuatan. Ini dengan sendirinya bukannya masalah tetapi pembuatan kini telah menjadi sangat kompetitif dan pelabur akan pergi ke tempat lain untuk menjimatkan kos dan mengekalkan keuntungan. Jika anda melawat POLIMAS di Jitra, kilang-kilang biru yang terbengkalai adalah satu bukti kepada ini.
Walaupun ketika pemerintahan Mahathir Mohamad, dengan kilang-kilang dan industri berat seperti Perwaja Steel dan kilang pemasangan kereta, pekerjaan adalah terhad. Kerajaan PAS sekarang telah mewarisi Kedah yang diurus dengan teruk daripada Umno/BN dan telah berjaya untuk menguruskannya dengan baik untuk mendapatkan No. 5 daripada 13 buah negeri dalam mengejar bagi pelaburan langsung asing. Selangor dan Pulau Pinang, dua lagi negeri Pakatan Rakyat mengungguli senarai itu.
Penang, yang dipimpin DAP, telah dinafikan pembiayaan persekutuan dan dibiarkan untuk membangunkan infrastruktur sendiri. Seperti Kelantan, Pulau Pinang harus mencari jalan untuk membina semula ekonomi, manakala nasib jambatan kedua Pulau Pinang telah ditinggalkan bergantung pada Umno. Malah keputusan untuk memperuntukkan RM50juta ke Pulau Pinang untuk tujuan pemuliharaan telah bertukar, dengan menteri kerajaan persekutuan Rais Yatim berkata bahawa wang yang dijanjikan adalah 'salah faham'. Industri pelancongan di Pulau Pinang juga telah dipinggirkan oleh Kementerian Pelancongan persekutuan.
Perak telah mengalami pencemaran nadir bumi dan salah satu mangsanya meninggal dunia baru-baru ini, satu peringatan yang suram bagi kita semua. Malah getah yang dahulunya sejahtera dan industri perlombongan timah di Perak, yang sepatutnya mendapat manfaat daripada ledakan dalam harga komoditi global baru-baru ini gagal untuk melihat kebangkitan semula langsung. Sekarang, perlombongan bijih timah adalah hanya sebahagian kecil ekonomi negeri Perak. Getah juga telah digantikan dengan kelapa sawit, tetapi tanaman ini menghadapi persaingan sengit dari beberapa minyak masak lain yang dihasilkan di peringkat antarabangsa. Hutan di Perak, dahulunya sumber kayu yang terhad, seolah-olah telah hilang.
Pahang kini dibebani oleh kilang penapisan bumi Lynas. Kerajaan Najib nampaknya tidak peduli tentang potensi risiko radioaktif kepada rakyat di negeri asalnya sendiri. Wang telah bertukar tangan. Timbul percakapan bahawa deposit misteri RM50juta dibayar olehLynas tetapi tidak ada seorang pun seolah-olah tahu siapa yang atau agensi mana yang menerima wang tersebut. Hutan di Pahang juga telah hampir lenyap dan ia tidak berupaya lagi untuk membangunkan ekonomi walaupun royalti besar yang diperolehi daripada aktiviti penuaian kayu masa lalu.
Walaupun terdapat kasino di Genting Highlands dan sayur-sayuran di Cameron Highlands, ia adalah amat membingungkan kenapa Pahang masih mempunyai wang yang tidak cukup dan Lynas perlu masuk campur. Adakah ia disebabkan keadaan terdesak dan ketamakan yang menyebabkan Lynas telah dijemput ke Pahang kerana sumber pendapatan lain negeri ini telah lama telah disedut keluar dan habis digunakan.
Melaka dibebani dengan pelbagai projek besar yang gagal yang telah ditutup oleh Ketua Menteri Ali Rustam. Pelaburan yang besar dalam beberapa projek yang terperangkap dengan kerosakan, dan kerajaan tidak berjaya mendapatkan pulangan yang baik seperti yang diharapkan; iaitu ferris wheel - Eye On Malacca yang harus disingkirkan, monorel yang kerap rosak yang telah menyebabkan ramai pelancong terkandas, litar Go-kart yang rakyat tidak berminat dengannya, planetarium Melaka yang terlalu mahal gagal untuk menarik ramai pengunjung kecuali semasa cuti, lanjutan landasan Lapangan Terbang Batu Berendam yang membazir, dan Bandar Arab yang tidak lengkap dan gagal untuk menarik pengunjung .
Idea gagal Ali Rustam adalah begitu teruk, projek-projeknya terpaksa ditutup, ini adalah mengapa ramai orang tidak sedar bahawa semua ini sebenarnya bermaksud untuk membawa Melaka ke hadapan ekonomi negara. Tetapi wang telah dibelanjakan, dengan tiada atau sedikitpun untuk ditunjukkan? Mungkinkah disebabkan rasuah juga?
Negeri Sembilan tidak mendapat manfaat daripada RM250juta Pusat Fidlot Negara, walaupun negeri itu telah memberikan tanah kepada projek penternakan lembu. Kerajaan Negeri Sembilan tidak mampu untuk membesarkan jalan dari Kuala Pilah ke Seremban yang sentiasa sesak dengan lalu lintas. Bandar tentera Port Dickson yang dijanjikan oleh ADUN Bagan Pinang, iaitu bekas Menteri Besar Isa Samad, telah gagal. Kerajaan negeri tidak mampu untuk memegang Pesta tahunan Port Dickson kerana kekurangan dana, apa lagi 'bandar tentera' Isa.
Industri pelancongan dan infrastruktur yang diperlukan untuk menerajuinya telah berhenti walaupun Jabatan Pelancongan Negeri Sembilan menganjurkan kempen promosi yang mahal di Putrajaya tahun lepas yang telah dikritik sebagai melampaui batas dan membazir. Skim FELDA di Jelai, Palong dan Bukit Jazeera tidak banyak berubah dan banyak peneroka generasi kedua bergerak keluar. Kawasan perindustrian di Senawang dan Nilai perlahan dan pembangunan yang amat dipuji di Nilai kerana berdekatan dengan Lapangan Terbang Antarabangsa KualaLumpur, LCCT dan Litar Formula One telah menyebabkan banyak rumah yang tidak terjual dan dibiarkan kosong.
Selangor, yang dipimpin PKR, sedang disabotaj oleh Syabas, pemegang konsesi bekalan air yang dimiliki oleh ahli kanan Umno Rozali Ismail. Syabas tidak mampu untuk menyelesaikan kehilangan air akibat kebocoran. Nampaknya motif tersembunyi ialah untuk memaksa Selangor membeli air dari Pahang sebagai projek pemindahan air, yang boleh dilaksanakan, bertukar menjadi skim membuat wang untuk Umno dan kroninya. UMNO juga berharap bahawa masalah kekurangan air akan menyebabkan rakyat Selangor marah dengan kerajaan Pakatan Rakyat sekarang. Umno juga mengurangkan tabung negeri semasa pentadbiran bekas Menteri Besar terhina Khir Toyo, dan penyedutan wang oleh kerajaannya masih berterusan.
Johor berada di bawah kepungan warga asing di Wilayah Iskandar dan itu akan membuat segala-galanya mahal kepada penduduk tempatan. Disebabkan Wilayah Iskandar adalah kawasan yang besar, rakyat luar bandar juga akan terjejas oleh kenaikan kos sara hidup kerana sebarang sumber pendapatan yang dipunyai penduduk luar bandar sekarang tidak akan mampu untuk berhadapan dengan peningkatan harga. Rakyat di Johor telah terpedaya dengan pelbagai projek mega seolah-olah ia kepunyaan mereka. Hakikat sebenar ialah ini digalakkan oleh kerajaan persekutuan untuk memberi manfaat kepada pelabur asing dan sudah tentu kroni-kroni mereka yang merupakan mereka yang akan mendapat kontrak untuk membangunkan dan membina Iskandar, bukan Johor. Apa yang penduduk tempatan akan dapat ialah saki-baki sebenarnya.
Sarawak menjadi tebusan bagi Taib Mahmud dan Umno/BN tidak melakukan apa-apa tentang itu. Taib Mahmud telah menjadikan Sarawak harta peribadinya sendiri dan orang asli dan penduduk tempatan lain dianggap tidak berotak dan tiada kebolehan untuk berjaya atau tidak layak mendapat mana-mana bantuan dan peluang dari kerajaan negeri. Taib telah dengan sombong menegaskan bahawa Sarawak adalah hanya untuk orang-orang yang mempunyai otak, tidak perlu dikatakan bahawa orang-orang yang layak mestilah dari kalangan keluarga, saudara-mara dan kroninya!
Sabah adalah negeri yang termiskin di Malaysia. Bank Dunia di Washington telah mengesahkan melalui kajian baru-baru ini bahawa Sabah bukan sahaja negeri yang termiskin di Malaysia tetapi ia adalah mungkin kekal sebegitu untuk tempoh masa yang agak lama kerana usaha-usaha semasa yang lemah dalam membasmi kemiskinan. Pekerjaan amat sukar didapati di Sabah dan ia dibanjiri oleh sekurang-kurangnya 200,000 pendatang tanpa izin. Ramai pakar menganggarkan angka itu untuk meningkat sekurang-kurangnya dua kali ganda dan dengan itu pendatang tanpa izin akan menentang rakyat negeri untuk sebarang rezeki yang jatuh dari meja Umno/BN.
Walaubagaimanapun, sudah tentu ada kejayaan, tetapi ini adalah sokongan minimum yang Umno/BN telah berikan kepada setiap negeri untuk menenangkan rakyat. Jalan raya, sekolah, hospital, perumahan, bekalan air paip dan bekalan elektrik adalah keperluan. Kemudahan ini juga adalah kewajipan yang patut disediakan oleh Umno/BN tetapi gabungan itu tidak melihatnya begitu. Kepada pemimpin Ummno/BN, ini adalah semata-mata kemurahan hati dan kecekapan mereka dan negeri-negeri harus bersyukur kepada mereka bagi keperluan asas dan terus mengundi mereka kembali berkuasa.
Walau bagaimanapun, ia kelihatan seperti musim berusia 56 tahun Umno/BN di Malaysia akhirnya berakhir. Rakyat kini sedar bahawa apa sahaja pencapaian di setiap negeri tidak tahan lama. Mereka juga tertanya-tanya apa yang telah berlaku kepada semua wang yang kononnya 'dilabur' bagi pihak mereka oleh Umno/BN supaya anak-anak mereka dan generasi akan datang akan sentiasa mempunyai sesuatu untuk bergantung. Ia kelihatan seperti tiada apa pun dan setiap orang dari Perlis ke Sabah, kecuali negeri-negeri Pakatan Rakyat, akan perlu bermula dari awal sekali lagi.

My Blog List 2

My Blog List 3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...